Netcom med Iphone-fakturafeil

Hvis du har kjøpt en Iphone og deretter brutt avtalen med Netcom kan du ha blitt feilaktig fakturert for såkalte ”faste avgifter”. Netcom er som kjent den eneste operatøren som får lov til å selge Iphone i Norge, så de som ikke ønsker å bli Netcom-kunde må derfor opprette et abonnement, for så å bryte avtalen.
 
Netcom innrømmer at enkelte av de som har brutt avtaletiden ved kjøp av Iphone kan ha blitt overfakturert, og skylder på en feil i fakturasystemet.
 
Nye abonnementer
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom sier til Mobilen.no at det har oppstått et problem med faktureringen av de nye abonnementene Netcom opprettet i forbindelse med salg av Iphone i Norge. Det gjør at kunden blir feilaktig fakturert for ”faste avgifter” – et beløp som tilsvarer månedsprisen delt på antall dager kunden har brukt abonnementet.
 
- Dette er en feil. Den som bryter avtalen skal betale bruddgebyret og månedsprisen for den første måneden, men skal ikke betale faste avgifter. Feilen har oppstått på grunn av vår nye abonnementsstruktur for Iphone – såkalt Bucket pricing – noe som er helt nytt for oss, sier Vederhus.

Artikkelen fortsetter under bildet.
 
- Ikke med vilje
På en Netcom-faktura vi har fått tak i har kunden blitt feilaktig fakturert for totalt 283,61 kroner under posten ”Faste avgifter”. På forumet til Ipod1.no kommer det fram at det er flere som har blitt overfakturert ved brudd på avtaletiden på sitt Iphone-abonnement fra Netcom. Noen av forumdeltakerne spekulerer også i om Netcom prøver å lure kundene.
 
- Det er selvfølgelig dumt at dette har skjedd, og selvfølgelig har vi ikke gjort dette med vilje, parerer Vederhus.
 
- Vi har på ingen måte prøvd å lure noen. Grunnen til at dette skjedde ligger i vårt nye prissystem, legger han til.
 
Artikkelen fortsetter under bildet.

Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom.
 
Pengene tilbake
Vederhus sier at de som feilaktig har blitt overfakturert i forbindelse med brudd på avtaletiden vil få refundert pengene sine.
 
- Da må man ringe Kundeservice, så ordner vi opp i det. Dette gjelder også de som allerede har betalt regningen, ring Kundeservice, avslutter Vederhus.
 
Ring Kundeservice
Du må altså selv ringe inn til Netcom kundeservice (tlf: 05050) dersom du mener at du har blitt overfakturert. Abonnementene som kan være berørt av feilen er Netcom Italk (Large, Medium, Small) og Netcom Iconnect.

I utgangspunktet er det kun de som har sagt opp sitt Iphone-abonnement som kan ha blitt overfakturert, men dersom du har et eksisterende Italk- eller Iconnect-abonnement kan det likevel være lurt å sjekke din siste faktura for sikkerhetsskyld.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen