Netcom innfører nasjonal volumknapp

Vi irriterer oss over andres høylytte mobilvaner og får dotter i ørene av skrikene til kollegaen som ringer fra bussen. Dette skal det heretter bli slutt på, skriver Netcom i en pressemelding.

– Vi har lagt til en funksjon i nettet vårt som forbedrer lydkvaliteten. Nå kan du senke stemmevolumet, for bakgrunnsstøyet vil være langt mindre forstyrrende for personen i den andre enden, sier Netcoms tjenestesjef for tale, Hans Petter F. Riise-Hanssen.

Fjerner bakgrunnsstøy
Teknologien reduserer bakgrunnsstøy slik at samtalen ikke forstyrres av omgivelsene personen på den andre linjen befinner seg i.

Det er også innført automatisk nivåkontroll, slik at lav lyd forsterkes og høy lyd dempes.


– Forbedringene vil merkes ekstra godt i det offentlige rom, der støy fra omgivelsene og forstyrrelser på mobilnettet noen ganger fører til at folk hever stemmen unødvendig mye. Når du ringer fra bussen vil den du snakker med merke mindre av trafikkstøyet, og lydnivået vil justeres automatisk etter stemmen din, forklarer Riise-Hanssen.

Bedre mobilhverdag I Netcoms mobilundersøkelse høsten 2006 kom det frem at halvparten av oss irriterer seg over andres mobilvaner. Mer enn hver tredje sier at det bryr dem lite om andre overhører samtalen når de snakker i mobilen.

Like mange har overhørt samtaler med strengt privat eller konfidensielt innhold.


– Med forbedringen av talekvaliteten fjerner vi flere av irritasjonsmomentene forbundet med mobilbruk i det offentlige rom. Vi håper at tiltakene kan bidra til en bedre mobilopplevelse for folk flest, sier tjenestesjefen.

Ingen dobbelfiltrering– Dere frykter ikke at endringen vil skape problemer for kunder med avanserte telefoner som i seg selv filtrerer vekk bakgrunnsstøy?

– Slett ikke. Løsningen er grundig testet, og det er tatt høyde også for scenarioet du beskriver. Det er altså ikke slik at dobbel filtrering vil kvele all lyd og fremstille kundene som stumme, forklarer kommunikasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i Netcom.

Derimot kan ikke selskapet garantere at den nye teknologien alltid kommer til sin rett.

– I de tilfellene hvor en samtale foregår mellom en Netcom-kunde og en kunde i Telenors nett, kan vi kun garantere for lydjusteringen. For at fjerning av ekko og bakgrunnsstøy skal fungere, må den samme teknologien være installert i Telenors nett. Vi rår naturligvis ikke over deres nett, fastslår Vederhus.

Velkommen etter

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor har derimot en hel del med Telenors mobilnett å gjøre.

– Er dette en nyhet, Amundsen?


– Jeg vil starte med å ønske Netcom velkommen etter! Denne teknologien har vi hatt på plass en god stund, men Netcom skal ha for at de har innført den i hele nettet sitt, det har ikke Telenor. Hos oss har vi funnet det mest hensiktsmessig å legge disse funksjonene til befolkningstette områder og utfartssteder som i perioder opplever at mange mennesker er samlet på samme sted, sier Amundsen.

Begrensningen henger sammen med at det på disse stedene har vært nødvendig å oppgradere kapasiteten på basestasjonene, og at man da har valgt å slå to fluer i en smekk ved å samtidig å innføre kvalitetsøkningen.

Netcom har i det stille installert den nye teknologien over en lengre periode. Mange av kundene har derfor alt kunnet nyte fordelene ved den en god stund.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen