(Bilde: Istockphoto / Nicholas Monu)

Netcom gir opp Mewe

Mewe har delt ut gratis heiarop
Gjennom Mewe har Netcom delt ut gratis heiarop "til deg og vennene dine".
Øyvind Vederhus mener Netcom har lært mye gjennom Mewe-satsingen.
Øyvind Vederhus mener Netcom har lært mye gjennom Mewe-satsingen.

Netcom har nå gitt opp satsingen på Mewe-abonnementene sine. Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Netcom, sier til Amobil at de ikke ble noe kommersiell suksess. 

– Kundemassen ble ikke stor nok, og økonomiske resultater uteble, bekrefter Vederhus.

Mewe-abonnementene ble lansert i juni, og skulle lokke ungdommer gjennom kampanjer som gratis kebab og inngangsbilletter, så vel som rabatt i Urban-butikker. 

Markedsføring skjedde gjennom nye kanaler som TV-musikkkanalen The Voice, skateboard-portalen Tacky, klesprodusenten Urban og blogger på internett.

– Vi har lært mye

Ifølge Vederhus skulle aldri Mewe bli noe "ny Djuice", som er Telenors abonnementssatsing mot ungdommer. 

– Vi ville prøve oss med nye kanaler og tenkemåter. Vi har sitter igjen med mye kunnskap om å snakke med denne målgruppen gjennom utradisjonelle markedskanaler og om abonnementsstruktur, sier Vederhus. 

Årsaken til fraværen av suksess, forklarer Vedehus med at det sitter langt inne hos en kunde å velge abonnement etter kriterier som rabatter og konsertbilletter foran de vanlige kriteriene som abonnementsstrukturen.

– Vi kunne nok gjort mer innen markedsføring, innrømmer Vederhus.

Flexitalk tar over

Det ser ut som Netcom likevel ikke vil at ungdommene skal gå over til andre operatører. Flexitalk er nemlig et abonnement som tar over for Mewe-abonnementene, men gir deg ingen rabatt i Urban-butikker eller gratis kebab.

Les mer om Flexitalk »

Tor Arne Fosser, leder i Djuice Norge, medgir at de har merket sterk konkurranse i den siste perioden.
Tor Arne Fosser, leder i Djuice Norge, medgir at de har merket sterk konkurranse i den siste perioden.

Djuice står sterkt

Telenor kan rapportere at Djuice fortsatt står sterkt og stødig hos målgruppen unge mennesker mellom 15 og 30 år. Likevel har de merket en nedgang i den siste perioden.

– Primært skyldes dette overgang fra Djuice kontantkort til vanlige abonnementer, men også at det i den siste perioden har vært en meget aggresiv konkurransesituasjon, sier Tor Arne Fosser, leder i Djuice Norge, til Amobil.

Fosser mener at Netcom har gjort en modig satsing med Mewe gjennom alternative markedsføringsteknikker, og understreker at det er noe Djuice har gjort i mange år. Han mener også elementer utenfor kjernevirksomheten til en mobiloperatør kompliserer budskapet. 

– Djuice fokuserer nå i større grad på å tilby det som er viktig for unge mennesker og som vi har troverdighet og forutsetning for å lykkes med, nemlig gode telefontilbud, relevante mobiltjenester og et ukomplisert kundeforhold, sier Fosser.

– Det betyr ikke at vi har sluttet med å gjøre spennende og annerledes aktiviteter på areaner hvor vi treffer unge mennesker, understreker Djuice-lederen.

(Kilder: mobilen.no)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen