Nesten ingen av landets biler har digitalradio

Ole Jørgen Torvmark mener man må leve med at nesten ingen av landets to millioner biler har digitalradio, og at man ikke vil rekke å bytte ut halvparten innen FM-nettet slukkes. Løsningen er forskjellige typer adaptere. (Bilde: Radio.no)

Nesten ingen av landets biler har digitalradio

Om under fem år slutter FM-radioer å virke.

SKULLERUD (Side3): Om under fem år er det slutt. FM-signalene over hele Norge kuttes, og alle vanlige radioer slutter å fungere.

I stedet skal alle over på digitale radioer, også kjent som DAB.

Med rundt 800.000 solgte radioer hvert eneste år i Norge, er det et betydelig antall radioer som vil slutte å fungere når signalene forsvinner. Klokkeradioen på soverommet, radioen på hytta, morgenunderholdningen på kjøkkenet, radioen i mobiltelefonen din og radioen i bilen. Alt vil slutte å fungere.

Les også: Hva betyr det å si «ja til radio»?

- Passer alle på å kjøpe DAB-radioer allerede fra nå av, vil det aldri bli noe ramaskrik. Folk må være forberedt, sier Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge, organisasjonen som jobber med overgangen fra den analoge til digitale radiohverdagen.

Han holdt torsdag ettermiddag et foredrag om digitalradioens fremtid hos den norske digitalradioprodusenten TT Micro.

Bilen er den største utfordringen

- Den store utfordringen er på bilsiden. Det er to millioner biler i Norge, og under to prosent av disse har i dag DAB-radio. Siden gjennomsnittlig levetid på biler i Norge er på over ti år, vil vi ikke engang komme halvveis i utskiftingen selv om alle nye biler fra nå av og fremover ble solgt med DAB-radio, sier Torvmark, og påpeker at langt fra alle bilmerker i det hele tatt tilbyr muligheten.

Det finnes allerede mange forskjellige adapterløsninger for å få inn digitalradio i bil.
Det finnes allerede mange forskjellige adapterløsninger for å få inn digitalradio i bil.Foto: Radio.no
DAB-adapter.
DAB-adapter.

- Det betyr at vi må ha mellomløsninger. Det er ikke til å komme unna, ellers vil vi aldri kunne ha et teknologiskifte, sier Torvmark.

- På samme måte som mange hadde en bærbar CD-spiller liggende mellom setene i bilen, og en kassettadapter som de puttet inn i kassettspilleren, da CD-overgangen kom, så vil mange ha en adapter for digitalradio i bilen fremover. Forskjellen er at lydkvaliteten og løsningene er betydelig bedre, sier han.

Mellomløsninger betyr at du enten må installere en helt ny radio i bilen din, eller kjøpe forskjellige typer adaptere som gjør at ditt eksisterende anlegg også kan ta imot digitale sendinger. Det finnes allerede en del løsninger på markedet, både som integreres helt skjult, og enklere og billigere løsninger som du bare kan stikke rett i sigarettenneren.

Langt igjen til god dekning

Men selv om du nå oppfordres til å gå til innkjøp av DAB-radioer så raskt som mulig, er det fortsatt en god del som må gjøres når det kommer til dekning.

De grønne områdene har dekning i dag.
De grønne områdene har dekning i dag.

I dag dekker DAB-nettet rundt 80 prosent av befolkningen i landet. Dette høres kanskje mye ut, men er en relativt lav geografisk andel. Om du for eksempel setter deg i bilen og kjører fra Oslo til Bergen, er det en svært liten del av kjøreturen hvor du faktisk vil ha dekning.

Se dekningskart for hele landet her.

Og selv på strekninger der DAB er bygget ut greit, som mesteparten av E6 mellom Svinesund og Trondheim, så er det fortsatt ingen dekning inni tunneler. Det betyr at sendingene kutter hver gang du møter en tunnel.

- Vi har inngått kontrakt med Norkring om å bygge ut nettet fra 80 til 90 prosent befolkningsdekning innen neste høst. Det høres kanskje ikke så mye ut, men betyr en dobling av antall sendere og en betydelig større økning i geografisk utbygging, sier Torvmark.

- I praksis vil det bety blant annet dekning på alle de større hovedfartsårene i landet, sier han.

Dekning i tunneler ligger derimot noe lenger fram i tid.

- Statens vegvesen melder at DAB vil bygges ut i alle tunneler samtidig som utrullingen av nødnettet. Det skal være ferdig i 2016, men i praksis blir det rundt én tunnel i uka fremover, sier Torvmark.

FM-nettet kan leve lenger

FM-nettet skal i utgangspunktet skrus av i 2017, men det forutsetter at en del mål er nådd innen 2015. Halvparten av alle radiolyttere må være innom en digital plattform, det må finnes «rimelige» adaptere og NRK må skaffe like god dekning på sine kanaler, som radiostasjonen P1 har.

dab-plansje_11301584x3.
dab-plansje_11301584x3.

- Det er ikke definert hva som er rimelig, men nå er det allerede løsninger tilgjengelig for under tusenlappen. Kravene til dekning vil vi nå, med 90 prosent dekning på kommersielle kanaler og 99,5 prosent på NRKs kanaler, sier han.

Årsaken til at kommersielle kanaler og NRKs kanaler ikke vil få like stor utbredelse, er at utbyggingskostnaden på de siste 9,5 prosentpoengene er astronomiske, og NRK har fysisk et eget nett som må bygges parallelt med de kommersielle kanalenes nett. Med 90 prosent befolkningsdekning vil det være rundt 160 basestasjoner som dekker hele Norge. For den siste delen er det behov for rundt 700 basestasjoner.

- Vi kan dele de samme mastene og antennene, men senderutstyret må dobles opp, og det er svært dyrt, sier han.

Om ikke alle kravene er oppfylt innen 2015, blir FM-nettet levende fram til 2019 - men da skrus det av uansett.

- Vi kommer til å nå målene, sier en sikker Torvmark.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen