Nekter å oppgi skadetall for mobiler

Mobilprodusentene nekter å utlevere tall som forteller om skadeomfanget på telefonene sine. Dette erfarte Computerworld da de skulle kartlegge omfanget av skader på mobiltelefoner i Norge.

Mobil klages mest på
I følge forbrukerrådet er mobiltelefoner en av de tre produktene det klages mest på. Samtidig holder mobilverkstedene og produsentene informasjon om antallet reparasjoner tett til brystet.

Dermed er det ikke mulig å få tak i offentlig informasjon om hvilke mobiltelefoner som er mest utsatt for feil, eller hvilke telefoner som oftest blir for eksempel fuktskadet. Dette betyr imidlertid ikke at verkstedene og produsentene ikke sitter på denne informasjonen.

Forbrukere burde få informasjon
Ifølge Johan Skirung, teknisk sjef i A Novo, et av norges største mobilverksteder, hadde det vært rimelig om forbrukerne kunne få tilgang til statistikk over feil på mobiler.

- Vi vet jo feilprosentene. Men dette er fortrolig informasjon som vi ikke kan oppgi. Det ligger i kontraktene. Du får heller spørre produsentene, sier Skriung til Computerworld.

- Kommer forbrukre til gode
Anna Svensson, pressetalskvinne i Nokia sier til nettstedet at de ikke ser noen grunn til å oppgi tall. Siden produsenten allerede vet om feilprosenten på sine telefoner, kommer informasjonen forbrukere til gode uansett, mener hun.

(Kilde:Computerworld.no)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen