Test
Iphone kan fylles med en mengde kartprogrammer - men hvilket er det beste?

Navigasjonsprogrammer for Iphone

Er du den lykkelige eier av en Iphone, eller kanskje vurderer du å bevilge deg en Iphone til jul? Da kan du for småpenger kjøpe det et navigasjonsprogram som åpner for å bruke telefonen som GPS i bilen.

Vi har testet fem forskjellige navigasjonspakker for Iphone. Iphone leveres riktignok med Google Maps ferdig installert, men dette er ingen fullverdig navigasjonsløsning. Google Maps fungerer riktignok meget bra til å vise kart og hvor du befinner deg, men er ikke rett valg hvis du trenger hjelp til å finne frem bak rattet.

I tillegg ligger ikke kartene i Google Maps på telefonen, men lastes ned ved ved behov, noe som fort kan ende med en svimlende telefonregning dersom du bruker Google Maps i utlandet. Et par hundrelapper til en skikkelig navigasjonsløsning hvor kartene ligger på telefonen kan derfor være en svært god investering.

Iphone er en glimrende stifinner.
Iphone er en glimrende stifinner.

Siste generasjon

Vi brukte en Iphone 3GS (32 GB-utgaven med softwareversjon 3.1.2) når vi gjennomførte testen, men også forrige generasjon av Iphone, Iphone 3G, har innebygget GPS. For å få et best mulig sammenligningsgrunnlag kjørte vi samme halvtimes rute med alle fem programmene som en del av testprosedyren.

Det var noe overraskende at vi fikk foreslått hele fire forskjellige ruter på standardruten vår. Vi gjorde også noen avstikkere, og faktisk var det ingen av de fem programmene som foreslo samme rute hele veien.

Les vår test av Iphone 3GS

Akkurat som med annet innhold til Iphone bruker du Itunes til å kjøpe og installere navigasjonsprogrammer til Iphone. Dette gjør det svært enkelt å installere programmet på telefonen. Når du har kjøpt programmet du vil, ha synkroniseres det automatisk over på Iphonen neste gang du plugger den i og starter Itunes.

Siden kartene også lastes over blir det endel data som skal overføres, litt avhengig av hvilken kartpakke du velger. For vår del brukte vi en hel kveld bare på å laste ned og overføre de fem programmene i testen til Iphone, men det er heldigvis de færreste som kommer til å installere fem forskjellige kartprogrammer på tilsammen rundt 5 GB på sin Iphone.

Iphone + GPS = sant?

GPS på mobilen blir ofte noe begrenset av små skjermer og knotete betjening. Vi har tidligere sammenlignet forskjellige mobiltelefoner med GPS, og vi har også sjekket hvilken mobil som er den beste stifinneren når du går til fots.

Vi merket fort at Iphone var i en helt annen klasse. Sjelden har vi sett trykkskjermen og brukergrensesnittet til Iphone komme til sin rett. Faktisk synes vi brukervennligheten til tider overgikk det du finner på frittstående GPS-enheter, selv om noen av disse stiller med hakket større skjermer. Dette viser bare hvor viktig en god trykkskjerm er for GPS-er, og her stiller Iphone naturligvis sterkt med markedets sannsynligvis beste trykkskjerm.

I tillegg har du praktiske finesser kjent fra Iphone, som å zoome inn og ut ved å dra to fingre fra eller mot hverandre på skjermen.

I motsetning til GSM-dekningen på Iphone, som er kjent for å være variabel, hadde vi ingen problemer med GPS-dekningen, og GPS-en i Iphone synes å være nøyaktig nok for navigering.

Så lenge du ikke dekker til høyttaleren har du også mer enn høy nok lyd under kjøring. Programmene kan kjøres med musikk i bakgrunnen, og dersom ikke annet er angitt kutter de musikken når det kommer stemmeanvisninger.

Vær obs på at du kun kan spille musikk fra Iphones innebygde musikkspiller i bakgrunnen. Du kan ikke kjøre et tredjepartsprogram som for eksempel Spotify samtidig som du navigerer.

Alle programmene vi testet virket å være bra integrert med Iphone. Blant annet snudde skjermbildet seg automatisk for alle programmene når vi snudde på telefonen.

Dette gjør at vi ikke nøler med å anbefale å bruke Iphone til å navigere med. I tillegg var alle programmene kjappe å bruke, og ruteberegning gikk også kjapt. Vi tar et lite forbehold om responsen dersom du har forrige generasjon Iphone, Iphone 3G, da denne ikke har en like kraftig prosessor som nykommeren 3GS.

Faktisk var alle programmene vi testet for Iphone gode navigasjonsløsninger, og det er ingen direkte tapere i denne testen. Det var allikevel nokså store forskjeller på programmene.

Ndrive har en nokså oversiktlig kartvisning.
Ndrive har en nokså oversiktlig kartvisning.

Kort sagt

dsad
+ Brukervennlig
+ Zoom og rotér med fingrene
+ Elegant visning i tunneler
+ Laveste pris i testen

dsad
- Stemmeanvisningene ikke helt optimale

Testvinner: Ndrive

Ndrive utmerker seg med å være det programmet som var lettest å ta i bruk. Selv om alle programmene var enkle å bruke, utmerket Ndrive seg med svært enkel betjening og et enkelt, men godt søk.

For å komme fra A til B er Ndrive altså et godt valg. Det mangler noen mer avanserte muligheter, som for eksempel å navigere til en kontakt i adresseboken. Annen integrasjon med Iphone er derimot fullt på plass, slik som zooming og rotering med to fingre. Ndrive er også svært kjapp i responsen når du blar i kartet.

Stemmeanvisningene er for det meste bra, men vi merket at de ikke alltid var helt optimale. Et eksempel på dette er rundkjøringer. Stemmen vil da si "Kjør gjennom rundkjøringen og ta første avkjøring til høyre", selv om du ikke skal gjennom rundkjøringen, men heller ta av første avkjøring i rundkjøringen.

Kartet kunne av og til være litt forrvirrende i forhold til at hovedveier som ikke er med i ruten din er markert i overkant tydelig. Skal vi være pirkete kunne vi også tenkt oss at skjermstørrelsen ble litt bedre utnyttet med større plass til kartet.

I tillegg er den slik flere av de andre programmene påpasselig med å gi deg beskjed i god tid, og selv i tettbebygd strøk fikk vi første beskjed om å svinge 1000 meter før. Påpasseligheten gir seg også utslag at den varsler om fotobokser som ikke er på ruten din så lenge de er innenfor radiusen det varsles for.

Ndrive hang godt med i tunneler og hadde den mest elegante visningen i tunnel.

Du har flere forskjellige modus å velge mellom når du skal navigere, deriblant fotgjengermodus, og du kan også velge om du vil unngå bomveier.

Ndrive koster 209 kroner med kart over Norden. Kartene i den nordiske versjonen er levert av Teleatlas. Kombinasjonen av bra integrasjon med Iphones brukergrensesnitt, topp brukervennlighet og lavest pris gjør at Ndrive blir best i test.

Tomtom
Tomtom har oversiktlige kart og et godt skjermbilde totalt sett.

Kort sagt

dsad
+ Brukervennlig
+ God Iphone-integrasjon
+ Gir deg de beste rutene
+ Konsis navigering

dsad
- Høy pris
- Stemmeanvisninger henger ikke alltid helt med

Tomtom

Tomtom er kanskje den eneste produsenten som er allment kjent blant produsentene i denne testen. Det er tydelig at de har vært i bransjen en stund, her er menyene delikate og i stil med resten av menyene i Iphone, og skjermbildene er oversiktlige.

Navigasjon direkte til kontakter i adresseboken tyder også på god integrasjon med Iphone, men du har dessverre ikke fingerzoom under vanlig navigering. Du har det riktignok i en egen visning for å bla gjennom kart, men da er det roteringsfunksjonen mangler.

Brukervennligheten er også god. Dette merkes allerede når du skal stille inn "Hjem"-posisjonen din.

Tomtom har ikke like mange innstillingsmuligheter som enkelte av de andre testkandidatene, men de viktigste valgene er på plass.

Tomtom har en funksjon kalt IQ Routes i sine frittstående GPS-er. Denne funksjonen har også kommet med i Iphone-versjonen, og gjør at rutene beregnes også med bakgrunn i automatisk innsamlede data fra Tomtom-brukere. Dette ga seg utslag i at Tomtom foreslo den ruten som lignet mest på den ruten vi som lokalkjent selv ville valgt. Dette gjør at Tomtom kommer best ut på selve ruteberegningen i denne testen. Tomtom virket også å gi en nøyaktig GPS-posisjon, og var det programmet som raskest merket når vi avvek fra ruten.

Noe annet vi kjenner igjen fra andre Tomtom-enheter er den litt stakkato stemmen som forteller oss når vi skal svinge. Til tider synes vi stemmen var litt sen i forhold til hvordan vi faktisk lå an i løypen.

At Tomtom har holdt på med dette en stund, ga seg også utslag i at Tomtom var det stilleste programmet i testen. Her er det ingen unødvendige gjentakelser.

Tomtom for Iphone koster 489 kroner med kart over Norden og er med det det dyreste programmet i testen sammen med Navigon. Dersom pris ikke er viktig, og du primært er ute etter gode og presise ruter, er Tomtom for Iphone et godt valg.

Navigon
Navigon har delikate og oversiktlige kart.

Kort sagt

dsad
+ Brukervennlig
+ Gir en "Iphone-opplevelse"
+ Presis og god navigasjon

dsad
- Høy pris
- Merkelig fotoboksvarsling

Navigon

Menyene i Navigon er godt integrert og gir en typisk "Iphone"-opplevelse. Du kan også zoome under navigasjon med to fingre, men her skifter kartvisningen når du gjør dette, noe som ikke er helt optimalt i våre øyne. Du får heller ikke rotert kartet med to fingre.

Navigon hadde gode og lett forståelige stemmeanvisninger, og var god på omdirigering når vi avvek fra ruten. Av og til merket vi at siste stemmeanvisning før vi skulle svinge kom litt for tett på avkjøringen, men alt i alt fungerte navigeringen meget bra.

Du har også støtte for fotoboksvarsling, men Navigon varsler om dette på en litt særegen måte. Du får nemlig beskjed om at du kjører på en farlig veistrekning når du passerer en fotoboks.

Nytt på Navigon er Live-tjenesten deres, som gir deg oppdaterte trafikkmeldinger. Dette koster rundt 150 kroner i tillegg, men gjør at du kan bli dirigert utenom traffikkorker og lignende. Helt implementert var heller ikke tekst til tale, som begrenset seg til å komme med navnet på europaveier.

Navigon koster 489 kroner med kart over Norden. Sammen med Tomtom kniver den om førsteplassen i vår test, men har noen særegenheter og er for dyr til å nå helt til topps.

Copilot
Copilot har kanskje de mest fargerike kartene.

Kort sagt

dsad
+ Mange funksjoner
+ Navigeringen fungerer bra
+ Billig

dsad
- Vanskelig å bruke
- Dårlig i tunneler
- Demper ikke musikken ved stemmeanvisninger

Copilot

Copilot Live er et av de mer avanserte programmene i testen i forhold til hvilke innstillingsmuligheter du har. I kombinasjon med en noe uoversiktlig meny, gjør dette at Copilot er et av de minst brukervennlige programmene i denne testen. Dette gjør seg gjeldende helt fra start, da du første gang du bruker programmet må igjennom et litt kronglete registreringsoppsett.

Det samme gjelder når du skal lage en rute og navigere til et sted, da heller er ikke Copilot like enkel som de beste programmene.

Selve navigeringen er til gjengjeld god med gode stemmeanvisninger og bra kartvisning. Det eneste vi la merke til var at du får beskjed om "Sving til høyre like fremme" når det egentlig er du skal svinge til høyre.

Du kan ikke zoome med fingrene, men navigering til kontakter er mulig. Copilot har en funksjon for trafikkoppdateringer, men denne var ikke tilgjengelig på vår nordiske versjon.

Som i de andre programmene har du forskjellige modus for navigering, og du har også fotoboksvarsling som fungerer bra.

Copilot var det eneste programmet som stoppet helt opp når vi kjørte gjennom en tunnel. Copilot var også alene om å spille musikk på fullt volum samtidig som stemmeanvisninger.

Standardvisningen under navigering viser mindre informasjon enn de andre programmene, men dette kan endres i oppsettet på linje med en drøss andre innstillinger. For eksempel varsler Copilot første gang hele 2 km før du skal svinge av, men dette kan også endres på.

Copilot koster 235 kroner med kart over Norden og er med det nest billigst i testen.

Sygic
Vi ble ikke helt fortrolige med kartene i Sygic.

Kort sagt

dsad
+ Fungerer greit under navigasjon
+ Billig

dsad
- Dårligst rutevalg i testen
- Ikke god nok brukervennlighet
- Ikke optimal zoom under navigering

Sygic

Sygic er det eneste programmet som ikke leveres med norsk stemme for ruteanvisning. Teksten i menyene er i likhet med de andre programmene på norsk, men under navigering måtte vi nøye oss med å høre på en engelsk mannsstemme.

Du kan ikke zoome med to fingre med Sygic, men du kan navigere til kontakter i adresseboken i Iphonen din.

Når du skal lage en rute med Sygic, blir du først bedt om å velge land. Her går de andre programmene rett på by-nivå før du til slutt velger gate og husnummer dersom du velger å navigere til en adresse.

Sygic har en form for tekst til tale. Dette begrenset seg til å lese opp navnet på europaveier, slik at dette ikke gir noe vesentlig fortrinn kontra de andre programmene i testen. Sygic kuttet ikke bare bakgrunnsmusikk når det kom stemmeanvisninger, men fadet lyden pent ut.

Sygic er nok det særeste programmet i testen. Blant annet er kartet zoomet ganske mye inn under navigering, og hvis du zoomer ut så zoomes det automatisk inn igjen etter en liten stund. Kartet er også det mest særegne, og sidegater blir kun vist som tynne streker.

Ikke minst var det Sygic som kom med mest annerledes ruteforslag. Så å si alltid foreslo Sygic en annen rute enn det vi selv ville kjørt for å komme raskest fram. Det skal dog sies at rutene Sygic foreslo maksimalt ville tatt et par minutter ekstra, men det ikke til å unngå å legge merke til at Sygic tydeligvis har en annen logikk for ruteberegning enn de andre programmene.

Sygic varsler også fotobokser, men var alene om å ikke rekke å varsle en fotoboks som dukker opp like etter en avstikker fra vår testrute. Det kan være greit å bite seg merke i at fotoboksvarslingen ikke er aktivert som standard.

Sygic koster 489 kroner, men da får du til gjengjeld med kart over Europa.

Kommentarer (24)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen