Europa er kanskje det stedet i solsystemet vårt forskere har størst forventninger om å finne liv. (Bilde: NASA/Teknofil.no/montasje)

NASA tror vi vil finne liv her

Nå vil de reise til Europa, en av Jupiters måner.

Finnes det utenomjordisk liv? Eller er vi helt alene her i universet? NASA har lagt ned enormt mye forskning på dette feltet, og nå melder Sciencealert at budsjettet for 2016 gir organisasjonen mulighet til å grave videre i spørsmålet.

Neste år kan det nemlig se ut til at mennesket for første gang vil starte forberedelsene for en reise til Europa, en av Jupiters 67 måner.

Vann under ismantelen

Europa er litt mindre enn vår egen måne, og er fullstendig dekket av en tykk ismantel. Men Europa-prosjektet er først og fremst spennende fordi månen er et av de stedene det er størst sannsynlighet for at det kan finnes liv i solsystemet vårt. Det ble konstatert etter at man oppdaget at månens ismantel skjuler et enormt, flytende hav på undersiden.

Vanligvis ville et hav på en måne så langt unna solen vært frosset til is for lenge siden, men fordi månen ligger såpass nærme en enorm planet som Jupiter,  har vannet holdt seg flytende. Selv om tyngdekraften fra Jupiter i utgangspunktet ikke tiner is, omgjøres de enorme tidevannskreftene som oppstår til friksjon, og deretter varme.

Slik ser innsiden av Europa ut. Det tynne laget med flytende vann kan sees nesten helt ytterst mot skallet på månen. Foto: NASA/Skjermdump fra YouTube

Dette mener forskerne også kan ha satt i gang geotermiske prosesser på havbunnen. Hvis dette stemmer kan det i teorien ha blitt skapt såkalte hydrotermale skorsteiner.

Sammen med disse skorsteinene og de rette grunnstoffene kan det flytende vannet ha gitt liv gode sjanser til å oppstå på Europa. Vannet er en særlig viktig faktor i prosessen, noe månen har enorme mengder av. Faktisk regner man med at havet på månen har en gjennomsnittlig dybde på 100 km.

Stemmer det, så har Europa tre ganger mer flytende vann enn jorden.

Større budsjett enn forventet

Totalt har den amerikanske staten bevilget 18,5 milliarder dollar til romfartsorganisasjonen i 2016, og av disse vil 100 millioner gå til Europa-prosjektet. I forhold til andre prosjekter NASA driver med er ikke dette mye penger, men det er likevel starten på et spennende prosjekt. Ifølge Sciencealert  vil NASA trolig begynne med å planlegge hvordan de kan bore seg gjennom det tykke islaget på Europa, og ned i vannet under.

Romfartsorganisasjonen har også laget en video om Europa. Er du interessert, så kan du jo vie den en titt:

Tror du det finnes utenomjordisk liv?
Dette er stedene i universet det er mest sannsynlig at det finnes »