(Bilde: NASA/JPL-Caltech/SETI InstituteMangler lisensinfo)

NASA gir grønt lys for ekspedisjon til Jupiters måne

– All Systems Go for Europa!

NASA har lenge snakket om å reise til Jupiters måne Europa for å sjekke om det finnes liv der. Nå har den første ekspedisjonen gått ut av konseptstadiet og inn i utviklingsstadiet, skriver de på nettstedet sitt.

En konsepttegning av romsonden og banen den skal ta.
En konsepttegning av romsonden og banen den skal ta. Foto: NASA

Skal gå i bane rundt Jupiter, ikke Europa

Planen er å lansere en romsonde som skal gå i bane rundt Jupiter, og passere Europa svært tett 45 ganger i løpet av flere år. Mens den er nær Europa skal den bruke massevis av instrumenter ombord til å finne ut så mye som mulig om månen.

Grunnen til at NASA ikke vil sende en sonde i bane rundt Europa selv er all strålingen fra Jupiter, som de frykter vil ødelegge instrumentene ganske raskt.

Dette er et sammensatt og fargelagt bilde som viser de røde båndene på Europa.
Dette er et sammensatt og fargelagt bilde som viser de røde båndene på Europa. Foto: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute

Sonden skal gå i en slik bane at den kun er innenfor det potensielt skadelige området når den er i nærheten av Europa. NASA-forsker Claudia Alexander sammenligner planen med barn som leker rundt en vannspreder, og løper inn og ut av vannspruten i stedet for å stå stille der de blir helt våte.

Ekspedisjonen har ikke fått noen dato enda, men vil etter planen finne sted i løpet av 2020-årene. Det vil også ta flere år å nå Europa. Vi må med andre ord smøre oss med tålmodighet, for det vil ta en stund før vi får vite hva de finner på den fjerne kloden.

Kan finne liv der

I videoen under forklarer NASA hvorfor de synes Europa er så spennende:

– Europa er det mest sannsynlige stedet å finne utenomjordisk liv i vårt solsystem, fordi vi tror det finnes et hav av flytende vann under overflaten. Vi vet at vi finner liv overalt der vi finner vann på vår egen klode, sier NASA-forsker Robert Pappalardo i filmen.

Dette brevet fra Galileo Galilei inneholder de første kjente referansene til Jupiters måner.

Det var romsonden Galileo som på slutten av nittitallet ga de første, sterke bevisene for at det finnes et hav under Europas is.

Galileo-ekspedisjonen ble oppkalt etter Galileo Galilei, som oppdaget Jupiter-månene Europa, Io, Ganymedes og Callisto i januar 1610. Det gjorde han ved hjelp av et teleskop, som på det tidspunktet var en helt fersk oppfinnelse. Dette var første gangen noen oppdaget måner rundt en annen planet.

I 2022 vil også ESA sende en romsonde for å studere tre av Jupiters måner, inkludert Europa. Det er imidlertid Ganymedes som er hovedmålet for den europeiske ekspedisjonen.

NASA har tidligere vært svært optimistiske om funn av utenomjordisk liv