Mars-roveren Curiosity på overflaten av planeten. (Bilde: Wikipedia Commons)

NASA har funnet nye spor etter det som kan ha vært liv på Mars

Kjøretøyet Mars Curiosity har gjort interessante funn på den røde planeten.

Mens det satses på både teleskoper og romsonder som skal undersøke fjerne deler av solsystemet og universet, foregår det også spennende saker i vårt umiddelbare «nabolag». NASAs kjøretøy «Curiosity» har rullet rundt på Mars i en årrekke og blant annet gitt oss fascinerende bilder, men nå har den kjørende roboten betydelig større meritter å vise til.

I en pressemelding opplyser NASA at Curiosoty nå har gjort svært interessante funn på Mars som gir oss ny kunnskap om forhistorien til den røde naboplaneten vår.

Det kjøretøyet har oppdaget er blant annet høye, plutselige konsentrasjoner av metan, som er et organisk stoff, i atmosfæren på planeten. Det er allerede en kjent sak at Mars' atmosfære inneholder metan, men det faktum at konsentrasjonen brått øker for deretter å synke igjen tyder ifølge NASA på at metanet har såkalte lokale kilder.

I dette støvet fant Curiosity organiske stoffer.
I dette støvet fant Curiosity organiske stoffer.Foto: NASA

Kan stamme fra mikrober

Et eksempel på slike lokale kilder kan være nedbrytning av mikrober, altså små, levende organismer som har levd under bakken og som avgir metangass ut i atmosfæren. Den lokale konsentrasjonen av metan kan riktignok også ha hatt ikke-biologiske kilder, som for eksempel kjemiske reaksjoner mellom vann og ulike mineraler.

Metankonsentrasjonene var imidlertid ikke det eneste funnet Curiosity gjorde. Roboten har også oppdaget organiske stoffer i støvet fra fjell som maskinen har boret hull i. Disse stoffene består av organiske molekyler, som igjen er bygget opp av karbon og hydrogen. Slike molekyler utgjør selve byggeklossene i alle biologiske livsformer.

Forskerne har også tidligere oppdaget organiske stoffer på planeten med Curiosity, men i de tilfellene fant man senere ut at stoffene simpelthen stammet fra roboten selv, som hadde fraktet stoffene med seg fra Jorden. I dette tilfellet har forskerne imidlertid jobbet hardt i flere måneder med å forsikre seg om at stoffene faktisk stammer fra Mars, noe som gjør det til et viktig funn.

Skal sende opp mennesker rundt år 2030

Likevel er heller ikke dette funnet et entydig bevis på at det har eksistert levende organismer på Mars, da organiske stoffer kan eksistere uten at der finnes biologisk liv. Stoffene kan for den saks skyld også har ankommet Mars fra andre steder via meteoritter. Ifølge Mars demonstrerer funnene imidlertid at forholdene på Mars for lenge siden kan ha vært fordelaktige for fremveksten av liv.

I pressemeldingen skriver NASA ellers at det pågående Curiosity-prosjektet kun er et ledd i forberedelsene til en bemannet ekspedisjon til Mars, som byrået satser på vil finne sted en gang i løpet av 2030-tallet. Som vi meldte tidligere skal NASA også sende opp en oppfølger til Curiosity i år 2020, som et annet ledd i disse planene.

Det prosjektet har fått navnet Mars 2020, og skal blant annet benytte seg av en norskutviklet radarteknologi for kartlegging av den geologiske strukturen under bakken på planeten. For mer detaljert informasjon om de nyeste funnene til Mars-roveren kan du sjekke ut forskningsdokumentene på NASAs hjemmesider.

Dette teleskopet skal finne ut om vi er alene i universet: Byggingen av verdens største optiske teleskop er i gang »