Når Google tar kontroll

At Google, Sesam, Kvasir og andre søkemotorer er fantastiske verktøy er de fleste enige om.

Aldri har det vært enklere å finne opplysninger som nå. Men hva skjer med personvernet når personlige opplysninger blir så lett tilgjengelige?

Stor mengde personopplysninger
Det er ikke få opplysninger du kan finne om en enkelt person via Internett.

Hvor mye en person har i inntekt kan man lett finne ut i visse perioder. Navn, adresse, telefonnummer og link til et presist kart er det første som dukker opp ved et søk på navn i Sesam.

Mange av disse opplysningene har du ikke kontroll over selv.

Du har heller ikke alltid oversikt over hva andre personer skriver om deg på Internett, eller hvordan noen andre tar i bruk informasjon du har lagt ut.

Les også:
Jenter oftere nakne på nett.
Kvinner tar over nettet.

Overvåkningssamfunn
Ove Skåra, informasjonssjef ved Datatilsynet, bekrefter at det finnes mange utfordringer med dagens teknologiske utvikling.

– Vi er ikke på vei inn i et overvåkningssamfunn. Vi er der allerede, sier han.

Ifølge Skåra er det mange som ikke forstår hvorfor og hvordan personlige opplysninger hentes inn, eller hvordan de brukes.

Dette er synd da det i siste instans er den enkeltes ansvar å ivareta sin egen personsikkerhet på nett, mener han.

- Vi i Datatilsynet kan følge opp de norske søkermotorene og se til at de forholder seg til norsk lov. Utenlandske selskaper som Google kan vi derimot ikke styre, sier han.

Store økonomiske interesser

Mange stiller sikkert spørsmålet om hvem som har interesse i å samle inn slik personlig info, men her er det ifølge Skåra store økonomiske interesser som råder.

- Folk tenker ofte at de er små og uinteressante og tanken "ingen kan være interessert i meg" er utbrett. Her er det allikevel kommersielle aktører som har stor nytteverdi av informasjonen som samles inn. Informasjon gir makt, ifølge Skåra

Ingenting er gratis
Via informasjon lagt på nett kan de enkelte selskapene skille ut de kundene som er interessante, og ikke minst luke vekk de som er ikke er interessante. Deretter kan de utvikle sin markedsføring ut fra dette. - De som legger igjen mange elektroniske spor blir derfor ettertraktet, føyer Ove Skåra til.

Ingenting er gratis, heller ikke på nett og her må man balansere mellom bekvemmelighet og sitt eget personvern.

Du bestemmer!
Mange tror det er barn og ungdom som er mest ukritiske når de legger igjen personlige spor på nett, men eldre folk er slett ikke mer forsiktige når de surfer rundt. Barn og ungdom er allikevel mer utsatt fordi de i større grad tar i bruk nettets dynamiske kommunikasjon med opplastning av egne bilder og tekst.

Datatilsynet har derfor lansert kampanjen Du Bestemmer som i første omgang er rettet mot ungdom i alderen 15-16 år.

Kampanjen beskriver hvordan du kan ivareta dine rettigheter på nett og ta kontroll over de opplysninger som finnes om deg på nett. Kampanjen har blitt godt mottatt og kan trolig være meget lærerik også for voksne.

- Det er viktig å få i gang en diskusjon på dette området for å starte visse mekanismer i samfunnet, mener Skåra.

Denne videoen kan nok more de fleste, men kanskje også sette igang en tanke eller to.

Ikke alt er av allmenn interesse
I følge han er det allikevel ikke bare den enkelte som må bli mer bevisst på dette området. Han mener at også norske etater må sette seg bedre inn i følgene av overvåkningssamfunnet.

- I dag er etatene sterkt opptatt av å være tilgjengelige og brukervennlige. I denne iveren legger de også ut offisiell informasjon i allmenhetens interesse. Per i dag blir mye av denne informasjonen fanget opp av søkemotorene, men man må spørre seg om all denne informasjonen er av såpass allmenn interesse at den burde fanges opp her, forklarer Skåra.

Selv mener han det finnes enkle løsninger som gjør at for eksempel etatenes jobbsøkerlister ikke kommer frem via søkemotorene. På denne måten vil man kunne unngå at tidligere jobber du har søkt i offentlige etater kommer frem ved et søk på ditt navn.

- Disse listene er ikke av en slik allmenn interesse at de behøver å indekseres her, sier Skåra. Han mener heller at de burde systematisk holdes utenfor indeksene, det finnes grenser for hvor tilgjengelige etatene skal være.

Tenk fremover
Tenk alltid fremover er Ove Skåra sitt råd til alle nettbrukere. - Et bilde fra siste fest kan være veldig gøy der og da, men kanskje ikke om 5 år eller om det blir brukt i annen kontekst, sier han. På samme måte vil meninger eller kommentarer man legger ut bli liggende lenge etter at debatten er forbi, eller man selv har endret ståsted.

Når man bruker Internett handler det om å ta ansvar for sitt eget liv og ha respekt for andres. - Man må ta et redaktøransvar når man legger ut ting på nett. Bilder av deg selv kan du godt legge ut og ta konsekvensene av. Det er derimot mye verre å legge ut bilder av en kamerat, sier Ove Skåra tilslutt.

Kameraten din syns kanskje det ikke er like gøy som deg at hele verden kan se hans utskeielser.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Datatilsynets råd for den som finner uønsket informasjon på nett.

Det er ikke lett å fjerne uønskede opplysninger på nett, men datatilsynet har fire enkle råd som kan være brukbare. Du kan lese mer om disse her.

1. Snakk med den ansvarlige
        Ta selv kontakt med den som har lagt utinformasjonen og be den/de fjerne det.

 2. Snakk med Internettleverandøren
Be internettleverandøren av den aktuelle siden fjerne de uønskede opplysningene.

3. Politianmeldelse
Om bildene eller informasjonen er ekstrem og må fjernes raskt gå til politianmeldelse. Informer gjerne den som har lagt ut informasjonen at du har gått til anmeldelse, eller planlegger å gjøre det. Bruk dette kun i krisesituasjon.

4. Kontakt Datatilsynet
Datatilsynet kan hjelpe deg med personvernsrelaterte saker. De kan enten ta ut en samlet saksliste mot informasjonsleverandøren, eller de kan også behandle enkeltsaker.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen