Guide

Når du skal fotografere på ferie

Kreativ planlegging

For mange er sommerferien årets store høydepunkt. Man reiser bort til nye og spennede steder for å slappe av og oppleve noe nytt. For veldig mange er sommerferien også årets store fotografiske høydepunkt. Fremmede reisemål byr på et vel av motiver du ellers ikke har anledning til å fotografere. Her er det bare å fyre løs. Men for at både turen og bildene skal bli best mulig, kan det være lurt å tenke seg om og planlegge litt på forhånd.

Her er noen gode råd før den store turen.

Hva ønsker du å fotografere?

Mitt viktigste råd er å planlegge på forhånd hva du skal fotografere. Nye reisemål byr gjerne på en uendelighet av motiver. Hvis du ikke skal fotografere hele tiden, er du nødt til å velge. Lag ett eller flere fotografiske prosjekter for deg selv, og hold deg til dem. Det gjør deg mer bevisst som fotograf, og gjør det i tillegg lettere å skille mellom fototid og fritid. Alt ustyret trenger ikke alltid være med.

Hva slags prosjekter du gir deg selv er selvsagt opp til deg selv og din egen oppfinnsomhet. Det kan være alt fra veggur eller fargesterke dører til folkeliv eller øde landskap. Prøv å se for deg noen bilder du ønsker å ta på forhånd. Se for deg hva, hvor, hvordan og på hvilken tid av døgnet du vil fotografere. På den måten tar du selv kreativ kontroll over fotoferien, fremfor å la deg styre av tilfeldig oppdukkende motiver.

De obligatoriske bildene av reisefølge i godt eller dårlig humør foran vakre og ikke fullt så vakre severdigheter kommer selvsagt i tillegg. Her er det bare å fyre løs som du pleier. Minner er viktige, og ingenting kan vel lyse opp en mørk vinterkveld slik bildet av svigermor i kjeften på en aligator kan!

Dører. Et mulig prosjekt? © Dominic Morel
Dører. Et mulig prosjekt? © Dominic Morel

Klisjéfella

Alt er fotografert før – av bedre fotografer enn både deg og meg. Alle motivene du har sett for deg på forhånd, alle severdighetene som ligger som perler på en snor langs reiseruta di, alt er så grundig og overveldende mye fotografert av millioner av fotografer før deg. Hvor mange bilder har du ikke sett av Taj Mahal, Golden Gate og de hvite greske kirkene? Bilder som er nesten perfekt vakre og idylliske – og nesten identiske. Når du tar frem kameraet foran Sfinxen eller Manneken Pis skal du være ganske bevisst på hva du gjør for ikke å havne med begge bena i klisjéfella. Disse bildene vil sikkert kunne romme mange gode minner, men vil sjelden bli minneverdige som bilder.

Nå er det ikke meningen å ta gleden og livsmotet fra deg før den store turen. Det er selvsagt ikke noe krav at alle motiver eller bildeidéer er 100% originale og gjennomsyret av kreativ visjon. Meningen med min lille advarsel om klisjéfella er bare å bevisstgjøre deg som fotograf og minne deg på at det ikke nødvendig vis er de de motivene som byr seg tydeligst frem som gir de beste bildene.

Ett skritt til siden

Mitt beste kreative råd til deg som fotograferende turist er å prøve å se bak, rundt og ved siden av det åpenbare. En sjelden gang i blant regner det på de hvite kirkene i Hellas, og himmelen er ikke blå. Under Effeltårnet er det et billettkontor med en gjespende dame i luka. Sinnataggen i Frognerparken gjemt bak femti kinesiske turister i like hatter. Dette er også motiver.

Klassisk og alternativt blikk på Eiffeltårnet. © Leila Haj-Hassan (venstre) og Hossein Khosravi (høyre)
Klassisk og alternativt blikk på Eiffeltårnet.
© Leila Haj-Hassan (venstre) og Hossein Khosravi (høyre)

Å fotografere eller ikke fotografere

Det er ikke alle steder det passer å fotografere. Ikke alle mennesker heller. Husk at mennesker er mennesker uansett hvor fotogene eller eksotiske de måtte være. Respekter andre menneskers integritet og spør før du fotograferer enkeltmennesker. Prøv å finne ut før du reiser hva som er akseptabel oppførsel for en fotograf i de landene du skal til. Noen steder vil folk flest synes det er greit å bli fotografert, mens andre steder vil folk oppfatte det som en krenkelse eller frekkhet om du er for nærgående med kameraet. Mange vil gjerne forsøke å ta spontane bilder av mennesker og gateliv. Gjør det i så fall helt åpenlyst. Hvis folk i utgangspunktet misliker å bli fotografert, vil de garantert ikke se blidt på snikfotografering.

Vær spesielt varsom med å fotografere fremmede barn. Mange steder vil dette bli oppfattet som truende og fullstendig uakseptabelt. Frykten for at egne og andres barn skal utsettes for overgrep kan være både stor og reel. Dette gjelder spesielt i USA, men også i andre rike, vestlige land. I England er det for eksempel fotoforbud i flere parker. Andre steder kan dette være helt uproblematisk. Men uansett lokale forhold skader det ikke å vise alle den samme respekt og ikke fotografere barn uten at du har avklart på forhånd at det er greit.

© Håvard Kristoffersen
© Håvard Kristoffersen
De fleste land har visse begrensninger når det gjelder fotografering av militære byggninger og personer. Ofte gjelder dette også politi og andre myndighetspersoner og –institusjoner. Selv i land vi liker å sammenligne oss med kan du få problemer om du fotograferer flyplasser og militære installasjoner. Sjekk på forhånd, og vær generelt forsiktig. Så slipper du både bøter, fengsel og konfiskert utstyr.

Fototid og ferietid

Utgangspunktet for denne artikkelen er et ønske om å nyte en avslappende ferie og samtidig ta mange gode bilder, både som minner og kanskje av det mer kunstneriske slaget. For å få til begge deler kan det være en idé å dele inn dagene i fototid og ferietid. Ikke dermed sagt at ferietid ikke kan kombineres med fotografering eller omvendt. Poenget er at du kan gå en tur for å se på solnedgangen uten å føle at du må ta med full fotoutrustning bare for sikkerhets skyld. Likeledes må du kunne si at nå er det fototid, og da er det viktigere enn shopping og sightseeing. Dette blir selvsagt mye lettere hvis du har planlagt på forhånd hva slags bilder du ønsker å ta. mange motiver vil kreve et spesielt lys og en spesiell tid på dagen. Hvis du vet at en fullmåne går opp over Sacre Coeur i Paris en bestemt kveld klokka sju, så vet du hvor du skal befinne deg og hva du skal gjøre akkurat da.

Et viktig moment å ha i bakhodet når du fordeler dagen mellom fotografering og lediggang, er at midt på dagen er det som regel et fullstendig hålpøst hardt og lite flatterende lys de fleste steder. Når du planla hvilke bilder du skulle ta underveis, var det neppe dette lyset du så for deg. I tillegg kan det være drepende varmt midt på dagen hvis du tilbringer ferien i sydligere strøk. Da blir ikke livet akkurat mer behagelig av å skulle dra på en sekk med fotoutsyr som du enten ikke bruker eller bare tar ganske likegyldige bilder med. Dette er altså typisk ferietid med kun et kompaktkamera på lomma. Men nettopp dette er jo tiden da det meste av sightseeing og annen organisert turistvirksomhet foregår, vil du kanskje innvende. Ganske riktig. Men du trenger ikke gå glipp av alle motivene du ser underveis selv om du bare kjører forbi i en buss i første omgang. Bare pass på å bruke øynene flittig og noter deg mulige interessante motiver som du kan komme tilbake til senere, under bedre lysforhold og uten å måtte forholde deg til en gruppe som stadig skal videre for å rekke lunsj klokka tre.

Og husk at dette bare er en generell betraktning som du selvsagt ser bort fra når du selv mener at det er riktig. Skal du for eksempel på viltsafari i Kenya, så tar du sikkert med full pakke og vel så det, uansett tid på døgnet.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen