Nå kommer gratismobilene

Du har kanskje vondt for å tro det? Nei, vi tuller ikke.

Selvsagt koster det fremdeles penger både å lage mobiltelefoner og å opprettholde et mobilnett som kan formidle samtalene og meldingene dine, men det nye er at du ikke skal betale regningen. I hvert fall ikke i klassisk forstand.

Reklame
Det er det derimot annonsører som skal gjøre. Mot at de får sende reklame til mobilen din, skal de sponse både telefonen og mobilregninga di.

Dette er ikke bare svevende skrivebordsteorier, men håndfaste fakta. I utlandet er man i gang, og eksperter sier den nye finansieringsmodellen vil ta av i 2007 og 2008. I USA – et land som ikke har kommet like langt i mobilbruken som oss – ble det allerede i fjor brukt milliardbeløp på mobilreklame.

3 000 000 gratisminutter
Her er noen løsrevne eksempler på hvordan det kan fungere: Amp’d Mobile, et amerikansk selskap som sikter seg inn mot aldersgruppen 18 til 24 år, vil premiere kundene sine med gratisspill og annet snadder dersom de godtar å motta reklame på mobilen, skriver International Herald Tribune (IHT).

Xero Mobile er et selskap som tar den enda lenger ut. I år deler de ut én million gratismobiler til amerikanske ungdommer, og på toppen av dette gir de 40 prosent avslag på regningene til de av kundene som takker ja til mobilreklame.

Og det finske selskapet Blyk planlegger i år å introdusere gratis mobiltjenester til kunder i alderen 16-24 år. De begynner i England, og utvider dernest til andre europeiske land.

Mens mange av de store teleselskapene er forsiktige og sitter litt på gjerdet, klinket for eksempel Virgine Mobile i fjor til og fordelte tre millioner gratis ringeminutter ut til kundene sine – mot at de så reklame på mobilen.

Ingen vei utenom?
Dermed presses også de virkelige tungvekterne ut på banen. Den som posisjonerer seg nå, får sugerøret ned i de svulmende reklamebudsjettene til markedsføringsgiganter som Pepsi og Burger King.

– Slik finansiering vil bidra til økt videreutvikling og perfeksjonering av tjenester som mobil-TV og avanserte multimedieløsninger på mobilen, sier en teleanalytiker fra Yankee Group til IHT.

Legg til at Google så sent som i høst sa at de forsker på og, i samarbeid med japanske operatører, tester ut løsninger som vil gi reklamefinansiering av mobiltelefonene, og det begynner å tegne seg et interessant bilde av fremtiden.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen