Nå kommer den - ''endelig''

I dag kom nyheten. Vi skal få Iphone, vi også. Vel ett år etter at Iphone kom i salg i USA, kunne Teliasonera og Netcom i dag melde at de skal selge Iphone i Norge.

Ikke at Iphone ikke har inntatt landet før nå. Registreringer i Netcom og Telenor sine nett viser at det finnes flere tusen Iphone-brukere i Norge allerede, som enten har kjøpt telefonen ulåst over Ebay eller hatt litt ekstra over kvoten når de har vært på utenlandsferie.

Har dominert mediene

Men veien til offisiell lansering har vært lang og spekulasjonene mange. Både Telenor og Teliasonera har vært i gjentatte samtaler med Apple, og selv om Apples pressetalsmann i Skandinavia like gjerne kunne vært erstattet av en telefonsvarer med beskjeden "Ingen kommentar!", så har det ligget i kortene at Apple har snust på annerledeslandet her i nord.

Men mest av alt er det imponerende hvordan Iphone har dominert mediene. Uten at telefonen har vært i salg i Norge, har mediene, Amobil inkludert, gjort leserne oppmerksom på omtrent hver eneste detalj som har vært å si om telefonen. Det har knapt gått én programvareoppdatering, en ny funksjon, én ny detalj i et rykte eller én nyhetsoppdatering fra Apples Iphone-avdeling uten at det har vært dekket gjennomgående i norske medier.

Et raskt søk i artikkeldatabasen vår på Iphone gir 410 artikler på overskrift og ingress og 9287 foruminnlegg som omtaler telefonen. Flytter vi søket til Google øker antallet til 165 000 treff fra Amobil alene.

Grunnen til dette kan være så mangt, men én grunn er veldig tydelig. Saker med Iphone i tittel eller som tar for seg Iphone har generelt langt høyere lesertall enn tilsvarende saker på andre telefoner, noe som viser en stor etterspørsel blant leserne etter saker som har med Iphone å gjøre. Her spiller det definitivt også inn at Apple totalt sett har en stor og dedikert fanskare som vet å trykke på Apple-relatert stoff når de ser det.

"Ingen kommentar" fungerer

En annen grunn er Apples mektige og dyktige PR-avdeling. Å være så hemmelighetsfull som mulig gjør jobben til oss i pressen veldig lite takknemlig. Samtidig gir det en mystifisering av produktet og merkevaren som nærmest av seg selv skaper overskrifter selv av den minste filleting. Man kan si mye om Iphone, men at MMS-støtte endelig kommer seks måneder etter lansering burde ikke utløse jubeloverskrifter nettavisene over - noe det nærmest gjorde.

Dessuten er det også i teknologisk media samme som i andre medier - pressedekningen gjenspeiler ikke markedsandel eller hvor mange brukere et produkt er aktuell for. Hadde det vært tilfelle ville vi brukt 80 - 90 prosent av spalteplassen på billigtelefoner og telefoner utviklet for utviklingsland. Så både Iphone, Nokia N95, Samsung U900 Soul og HTC Touch får alle ufortjent mye mediedekning i forhold til andelen norske mobilbrukere som faktisk har kjøpt eller kommer til å kjøpe en av disse. Så der er ikke Iphone unik.

Mindre fokus - ironisk nok

Men ironisk nok så kan dagens nyhet fra Netcom og Teliasonera også bety mindre mediedekning for Iphone. Nye rykter om at Iphone kommer til Norge blir overflødig, og hvem som eventuelt får den etter oss blir mindre interessant - vi skal jo få den uansett!

Da gjenstår kun spørsmålet om når den nye 3G-versjon kommer, og om Telenor også får lov til å være med på festen, eller om Netcom og Apple stenger telegiganten ute. Dette er utvilsomt interessant for enkelte, og vil kunne være gjenstand for mye spekulasjon.

Men for de fleste avoss har det ikke så mye å si. For, som i de fleste andre saker, er vissheten om at vi også er med, og at Iphone faktisk kommer, det viktigste. Og det gjør den.

Simen J. Willgohs
Journalist, Amobil.no

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen