NÅ kan du bruke mobilen på flyet

Slik ble det trygt med mobil i fly

De aller fleste flyselskap har totalforbud mot å bruke mobiltelefonen mens flyet er i bevegelse. Årsaken er at mobiltelefoner kan forstyrre navigasjonsinstrumentene i cockpiten.
Mobilsignalene har størst sjanse for å forstyrre instrumentene når flyet er i områder med dårlig eller ingen mobildekning. Da sender telefonene ut sterkere signaler for å prøve å oppnå kontakt med mobilnettene på bakken, som sjelden rekker like høyt som flyets marsjhøyde.
Problemet løses ved å plasserere basestasjoner ombord i selve flyet. Da rutes signalene fra mobiltelefonen først til flyets basestasjon, deretter videre opp til satelitter, som til slutt kontakter mobilnettene på bakken. Dermed trenger ikke telefonene bruke mer kraft for å holde på dekningen.
Utstyret er laget av selskapet OnAir, som eies av SITA og Airbus.

Slik ble det trygt med mobil i fly

De aller fleste flyselskap har totalforbud mot å bruke mobiltelefonen mens flyet er i bevegelse. Årsaken er at mobiltelefoner kan forstyrre navigasjonsinstrumentene i cockpiten.
Mobilsignalene har størst sjanse for å forstyrre instrumentene når flyet er i områder med dårlig eller ingen mobildekning. Da sender telefonene ut sterkere signaler for å prøve å oppnå kontakt med mobilnettene på bakken, som sjelden rekker like høyt som flyets marsjhøyde.
Problemet løses ved å plasserere basestasjoner ombord i selve flyet. Da rutes signalene fra mobiltelefonen først til flyets basestasjon, deretter videre opp til satelitter, som til slutt kontakter mobilnettene på bakken. Dermed trenger ikke telefonene bruke mer kraft for å holde på dekningen.
Utstyret er laget av selskapet OnAir, som eies av SITA og Airbus.

For halvannen måned siden så det ut til at Ryanair ville bli det første europeiske flyselskapet som lot deg bruke mobiltelefonen i lufta. Denne uken vant imidlertid Air France kappløpet.

Selskapet har nå fått på plass egne basestasjoner i flere av Airbus A318-flyene sine, som brukes på strekninger innad i Europa.

Denne løsningen gjør at mobiltelefonene alltid har optimal dekning, og dermed ikke trenger øke signalstyrken for å få kontakt med nettverk på bakken.

Det vil fremdeles ikke være lov å bruke telefonen under opp- og nedstigning. Minstegrensen går ved 3000 meters høyde, for å være sikker på at mobilen ikke kommuniserer med basestasjonene på bakken.

Løsningen skal brukes i en prøveperiode på seks måneder. Nå i starten er det kun lov å sende og motta tekstmeldinger, bildemeldinger og e-post. Først om noen måneder vil du kunne ringe på vanlig måte. Hvordan selskapet i første omgang skal forhindre innkommende anrop, er noe uklart.

Det skal nevnes at det ikke bare er sikkerheten som ligger til grunn for at mange flyselskap vegrer seg for å tillate bruk av mobiltelefon. Undersøkelser viser at veldig få vil risikere å havne ved siden av en mobilpratende, kranglete forretningsmann, og fint kan leve med fortsatt mobilforbud på flyet.

(Kilder: Airbus, Forbes)

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen