Nå fungerer Visual Voicemail i Norge

En av de mer spennende tjenestene til iPhone har vært Visual Voicemail. En tjeneste som gir en ikke overraskende visuell fremstilling av mobilsvar. Enkelt forklart får du et grafisk grensesnitt der du får beskjed om hvem som har lagt inn beskjeder på svareren og når dette ble gjort, samt at du kan spille av beskjedene direkte fra dette grensesnittet.

Problemet er imidlertid at tjenesten ikke har vært tilgjengelig i Norge. Det endres imidlertid nå. Fra i dag, mandag 6. juli, vil NetCom aktivere Visual Voicemail for sine iPhone-kunder. Tjenesten vil kun fungere på telefoner som er oppdatert til iPhone 3.0.

- Dette er en attraktiv tjeneste som vi vet at mange av NetComs iPhone-kunder har ønsket seg. Vi har nå klargjort nettet vårt for Visual Voicemail, og tjenesten blir tilgjengelig for både eksisterende og nye iPhone kunder, sier NetComs kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus.

Hos Telenor har de også sett på tjenesten, men der er de ikke på tapetet med det første.

- Telenor har sett på løsningen, og den er absolutt interessant. Det er ikke usannsynlig at vi vil tilby en lignende løsning på sikt, men vi har ingen fastlagt plan så langt, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor til Mobilen.no.

Tatt sin tid

Det har tatt sin tid å få Visual Voicemail-tjenesten til Norge. AT&T-kundene i USA har hatt tjenesten i over to år. Nå har vi riktignok ikke hatt offisielt salg av iPhone mer enn ett år her i landet, men vi ligger uansett et godt stykke etter. NetCom hever det har vært mye jobb å få dette opp og stå.

- Visual Voicemail har innebært en omlegging av hele personsvarplattformen til NetCom, som har medført mye arbeid og krevd store ressurser, sier Vederhus til Mobilen.no.

Hva er Visual Voicemail?
Visual Voicemail finnes under telefonmenyen på iPhone. Her vil det dukke opp et symbol med antall nye beskjeder under Telefonsvarer-ikonet. Når du trykker på Telefonsvarer-ikonet vil du få opp en liste med alle svarerbeskjedene dine, med informasjon om kontaktnavn og klokkeslett.



Du kan deretter trykke på en av meldingene for å spille av. Der kan du også spole enkelt frem og tilbake på samme måte som i musikk og andre multimediefiler på iPhone.

Se demo av Visual Voicemail hos Apple.

Meldingene vil finnes i listen til NetCom sletter dem, noe som er fem dager for standardtjenesten Personsvar. De som har Personsvar Pluss fra NetCom har meldingene i 14 dager.

Prisen på tjenesten er den samme som vanlig mobilsvar. Det vil si at det er inkludert i månedsprisenfor de med NetComs iTalk-abonnement. Kunder med andre abonnement må betale 20 kroner i måneden.

Tjenesten vil aktiveres automatisk for alle iPhone-kunder med Personsvar og 3.0-programvare. NetCom regner med at konverteringen skal være på plass før klokken 13:00 for alle med iConnect- eller iTalk-abonnement. De resterende Personsvar-kundene skal ha dette på plass i løpet av ettermiddagen/morgendagen.

Du kan lese mer om Visual Voicemail hos Apple og hos NetCom.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen