Nå er Nokia miljøyndling igjen

Greenpeace kunne igår presentere den niende utgaven av organisasjonens miljøbarometer. Oversikten måler miljøtiltak gjort blant de største elektronikkprodusentene i verden, og plasserer dette på en skala fra 0 til 10, alt etter hvor mange og hvilke tiltak som gjøres.

Nokia tilbake på topp

Lenge har Nokia ligget godt i ledelsen på grafen - langt foran andre store selskap, som Sony, Apple, LG, Microsoft. Men i de to siste utgavene har selskapet måttet se ledelsen forsvinne mellom fingrene takket være en rekke avsløringer om dårlig oppfølging av selskapets resirkuleringsprogram i India.

Men etter intern opprydning i India og forbedret resirkuleringsprogram rykker nå Nokia opp til syv poeng av ti mulige på siste utgave av målingen. Barometeret måler også bruk av giftige materialer i telefoner, energibruk, samt reduksjon i Co2-utslipp i forbindelse med produksjon. Nokia gjør det relativt bra på flere av disse punktene.

Sony Ericsson best på fjerning av miljøgifter

Forrige vinner på målingen, Sony Ericsson, ligger best an når det gjelder fjerning av giftstoffer i produksjon og materialer i telefonene sine. Apple og Fujitsu-Siemens får også skryt for endelig å ha satt en tidsfrist for når selskapene skal slutte å bruke miljøgifter som PVC og bromerte flammehemmere i sine produkter. Apples første produkt uten dette blir selskapets nye Ipod Nano-serie.

Av andre selskap som får skryt av Greenpeace er Samsung, siden selskapet har spesialisert seg på reduksjon i energiforbruk. Selskapene Philips og Motorola får derimot blodkjeft. Philips fordi selskapet lobber aktivt innenfor EU mot et fremtidig resirkuleringsdirektiv, og Motorola for ikke å ha satt en tidsfrist for når selskapet skal slutte med miljøgifter i sine produkter.

– Slutt å dumpe i U-land

Samtidig retter Greenpeace en pekefinger mot samtlige selskap for dumping av elektronikkavfall i U-land. Nylig avdekket Greenpeace en dumpingplass i Ghana der barn ble brukt til å resirkulere og ta fra hverandre produkter uten verneutstyr, som igjen utsatte barna for store mengder giftstoffer.

Målet til Greenpeace er at samtlige av selskapene som måles en dag skal oppnå 10 poeng av 10 mulige. Men for å få dette til må selskapene altså oppfylle kravene til resirkulering, energieffektivitet, reduksjon av Co2-utslipp, og slutt på bruk av miljøgifter i produksjon og ferdige produkter.

(Kilder: Greenpeace)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen