Nå er det slutt på mobilbonanza

Vi legger bak oss det beste året for mobilbrukere noensinne. Tale-, data- og utenlandsprisene har blitt billigere. Samtidig blir mobiltelefonene fortsatt subsidiert med tusenvis av kroner av operatørene. 2007 er året hvor brukerne har seiret og operatørene har hatt sitt ”annus horribilis”.

Les også:

- Veldedighetsoperatøren
- Bli mobiloperatør du også
- Ny mobiloperatør på markedet
 
Skyld på Chess
Ironisk nok er det Chess-gründer Idar Vollvik som skal ha største del av æren for at norske mobilbrukere har spart flere millioner på mobilbruk. Etter hans milliardsalg av Chess til Telia Sonera har det blomstret opp utallige nye aktører som ønsker å ”gjøre en Vollvik”. Denne kampen om kundene har skapt prisras i alle ledd.
 
Vollvik har også gjort verden langt verre for sitt gamle selskap, Chess, som posisjonerer seg med konseptet ”enkel og billig”, har fått stor konkurranse fra nyetablerere. Disse bruker store penger på å subsidiere abonnement for å lokke oss forbrukere, fremfor å bruke millioner av kroner på markedsføring og telefonsubsidiering.
 
Aktører som OneCall, IPEA, Nutel, ComCom, 815mobil, Easytel, Talkmore, Mobyson og Telmore har alle prøvd å kapre kunder fra Chess, Tele 2, NetCom og ikke minst Telenor. Norges største mobilselskap skulle bli en ”melkeku” for alle nye operatører, men slik har det ikke gått. Telenor har nok merket et fall i sin kundemasse, men dette skyldes heller bedrifts-, venne- og familieløsningene til Tele 2 og NetCom.
 
Fremfor å ta kunder fra den største aktøren har det derfor blitt beinhard kamp mellom lavprisaktørene. Denne kampen har kostet dyrt, og det har i stor grad vært en kamp om å kapre de mest illojale kundene med dårligst betalingsvillighet. Strategien til de nye aktørene har feilet. Dette har medført mange knuste drømmer blant mobilgründere som trodde at det å kopiere Vollvik var både mulig og enkelt. Bransjen vil trolig lide under alle disse aktørenes feilslåtte forsøk ved å miste kunder tilbake til Telenor, som nok engang vil bli vinneren i mobilmarkedet. Fortjent?
 
Dødens år
Foruten OneCall og Network Norway er det ingen av nyetablererne som ser ut til å overleve 2007. Etter hva Mobilen.no erfarer er IPEA solgt til Network Norway. Nutel jobber med å finne en potensiell kjøper av sin kundemasse. ComCom og 815mobil sine kunder ble kjøpt av Chess. Easytel er teknisk konkurs. Talkmore kjøpte kundene i Mobyson og Telmore før de selv ble kjøpt opp av Telenor.
 
Alle disse operatørene gir Telenor et viktig salgsargument, stabilitet. I en undersøkelse gjort tidligere i år ble Telenor ”kåret” til den mest folkelige operatøren. Merkevaren Telenor vil trolig være grunnen til at selskapet vinner kampen om mobilkundene i 2008. OneCall ser ut til å bli den sterkeste utfordreren blant lavprisaktørene og vil trolig gjøre sin allianse med Network Norway sterkere. De har nå passert 100 000 kunder og vil trolig være den eneste operatøren som har klart å utnytte 2007 for å bygge kundemasse. Selv om det har kostet mye, har trolig OneCall større muligheter til å kapitalisere på kundemassen i 2008.
 
Tele 2 og NetCom har på sin side kommet seg gjennom året uten store kundetap. De utenlandske eierne er nok ikke fornøyde med at selskapene har brukt enorme midler på markedsføring uten at dette har gitt like store utslag på kundemassen. Operatørlederne i Chess, NetCom, Djuice og Tele 2 har hatt sitt vanskeligste år noensinne med å forklare eierne om hvorfor de skal fortsette sitt enorme pengeforbruk uten å se en snarlig avkastning gjennom økt bruk eller kundevolum.
 
Dyrere priser
I 2008 vil markedet endre seg drastisk. Vi spår en tørke i operatørmarkedet, mens prisene vil gå opp. Nok en gang vil vi bli forvirret av uendelige prisplaner noe som er et ledd i operatørens forvirringsstrategi. Vi vil fortsatt ha prisløfter, vennetjenester, familieløsninger og ”hyggelige priser” som vil villede oss til å tro at det blir billigere å bruke mobilen.
 
Trolig vil 2008 også gi oss helt nye prisplaner, der ”fastpris” vil være et nøkkelord. Men også her vil det bli et sammensurium av betingelser som gjøre oss mer usikre om hvilken operatør som faktisk er billigst. Uansett bør vi alle belage oss på at det å bruke mobilen vil koste mye mer i 2008 enn det har gjort i år.
 
Nye utfordringer
 2008 vil være året der operatørene trenger å bevise eierne at de kan tjene penger på kundene sine. For oss forbrukere betyr det kundeprogram. Lojaliteten til operatøren vil være avgjørende og operatørene vil bruke mer på å skape volum i egen kundemasse fremfor å generere nye kunder. Fordelsprogrammer og incentiver vil florere. Gull og sølvkunder vil bli en naturlig inndeling også i privatmarkedet. Plutselig vil det være viktig for deg å være en preferert kunde og få andre fordeler enn kun billige ringepriser. Gratis musikknedlastninger, billige konserter, gratis filmer og andre kundefordeler vil rulle utover oss forbrukere i 2008.
 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen