Nå blir reklamen veldig irriterende

Personal Video Recorders (PVR) har vært en åpenbaring for TV-tittere som er lite glade i å se på reklame. Med opptaksfunksjon og mulighet til å spole i programmene kan reklamen fort hoppes over. Men gleden kan få en brå slutt.

Vil ha virtuell reklame
Ifølge Times Online jobber selskapet ITV med å få på plass reklame som enkelt kan plasseres midt i programmene. Via kompliserte algoritmer finner teknologien frem til flater i programmet hvor reklame kan plasseres. Dette vil bli flater som TV-skjermer, bilder, en blå himmel eller vegger. Her skal logoer og produkter vises frem mens du ser på yndlingsprogrammet ditt. Du skal likevel ikke måtte uroe deg for at denne formen for markedsføring skal ødelegge underholdningen for deg.

- Det er et stort potensial her. Hvis det er en scene i et program hvor det er tid, så vil vi kunne putte inn en reklame der. Men du vil selvfølgelig ikke risikere å se noe slikt dukke opp på det mest spennende momentet i en film, sier sjef for fremtidig teknologi hos ITV, Simon Fell, ifølge Times Online.


Hollywood kjenner godt til det å plassere reklame i sine filmer. I filmen Cast Away fikk selskapet Fed Ex mye profilering.

Den nye teknologien vil først bli testet ut på sendinger på nett. Herfra vil de hente erfaringer og tilbakemeldinger før det hele blir aktuelt for ekte TV-sendinger.

Aktuelt i Norge?
Det spørs likevel om denne typen reklame vil komme til Norge. I Norge er nemlig produktplassering i TV-sendinger forbudt.

- I Norge ville vi ikke tillatt denne formen for reklame, forklarer Ingvil Conradi Andersen, seniorrådgiver hos Medietilsynet til Teknofil.

Ifølge kringkastningslovens paragraf 3-3 er det ikke lov å vise skjult reklame på norsk TV, og det vektlegges at reklame skal holdes adskilt fra redaksjonelt innhold. Ifølge Andersen kan dette likevel bli forandret i fremtiden.

- Vi er i ferd med å behandle det nye europeiske TV-direktivet, og her er det opp til hvert enkelt medlemsland hvordan de vil forholde seg til produktplassering. Det vurderes derfor hvorvidt det skal åpnes for produktplassering og virtuell reklame hvor for eksempel TV-selskapene kan plassere egne reklamebannere på sendinger fra fotballkamper, sier Andersen.


Via virtuell reklame kan TV-selskapene plassere sin egen reklame på bannerene på banen.

Produktplassering foregår i dag
Ifølge Andersen skal behandlingen av det nye direktivet være fullført desember 2009. Da kan teknologi slik det ITV har utviklet også bli aktuell for norske skjermer. Debatten rundt dette er derimot langt fra ferdig, og det er en rekke aspekter det må tas hensyn til.

- Vi i medietilsynet er åpne for at det kan bli lovlig med produktplassering. Dette fordi slik reklame foregår på norske skjermer i dag, og da er det bedre at vi kan regulere dette og at folk faktisk er klar over at slik plassering forekommer. Men dette krever en større diskusjon i tiden fremover, påpeker Andersen.

Foreløpig vil det derimot kun være på nettet eller på amerikanske kanaler at slik reklame vil kunne bli aktuelt. Dermed kan du intill videre fortsatt hente deg mat i ro og mak mens reklamen ruller over skjermen uten å gå glipp av spenningsmomentene.


Foreløpig må Coca Cola holde seg til tradisjonell reklame i Norge.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen