(Bilde: Microsoft)

Nå vet vi mye mer om maskinvaren til Xbox One

Microsoft har løftet på sløret.

Nestegenerasjons spillkonsoller slår snart innover oss, og som alltid like før en konsoll-lansering, er konkurransen ekstra spisset mellom Microsofts Xbox og Sonys Playstation. De to konsollene er begge basert på AMD sin 64-bits Jaguar-arkitektur, og har 8 gigabyte minne.

Det er allerede kjent at Xbox One yter 1,23 TFLOPS, mens Playstation 4 trumfer den med sine 1,85 TFLOPS. Tidligere i august gikk også Microsoft ut og fortalte at de har økt ytelsen til grafikkbrikken deres. Men ellers har lite vært kjent om selve oppbyggingen av systembrikken til konsollene.

Nå løfter dog Microsoft på sløret, og under konferansen med det passende navnet «Hot Chips», fortalte de for første gang om hvordan de har satt sammen Xbox One sin systembrikke samt Kinects bildebrikke. Dette melder blant annet Venturebeat.

En «handy-brikke»

Microsofts brikkearkitekt John Sell, gikk selv på scenen for å fortelle at hovedbrikken, som er hjertet av Xbox One-konsollen, består av 5 milliarder transistorer fordelt over en flate på 363 kvadratmillimeter.

Denne ene brikken huser både prosessor, grafikk, og innebygget minne på 47 MB. Videre har de 8 prosessorkjernene 4 MB L2-hurtigminne til deling mellom seg.

At prosessor og grafikk kan dele minne er et viktig aspekt, fortalte Sell videre. Opptil 30 gigabyte kan overføres mellom disse to komponentene hvert sekund, og er en del av AMDs HSA-arkitektur.

Grafikkdelen av systembrikken består igjen av totalt 15 ulike spesialprosessorer. Hver av disse jobber spesielt med oppgaver som fysikk, grafikk og lyd. Dataoverføringen mellom disse foregår med en hastighet på over 200 gigabyte per sekund.

Systembrikken er produsert med 28 nanometerteknologi av TSMC, på lik linje med flere andre AMD-prosessorer, og mens en brikkeoverflate på 363 kvadratmillimeter høres ut som en liten brikke, er den faktisk av de største som noen sinne er produsert.

Dette skal i følge Kevin Krewell, analytiker hos Linley Group, likevel ikke være noe problem. Han viser til at produsenter som Nvidia også er storkunder TCSM og stadig får brikker produsert i samme størrelsesdivisjon, skriver Venturebeat.

Historien skal ikke gjenta seg

I tillegg forteller Sell at Microsoft har tatt forhåndsregler for potensielle problemer med brikken. Den er nemlig delt opp i flere deler, noe som tillater konsollen å fortsette å kjøre, selv om deler av den ikke fungerer. Slik kan Microsoft for eksempel kjøre diagnoseprogrammer på maskinen for å avgjøre om den må returneres.

Microsoft har tatt mye lærdom av alle problemene den velkjente «Red Ring of Death» ga dem, som følge av overopphetede systemer. Kunnskapen de gjorde seg den gang har de nå puttet inn i den neste Xbox-konsollen for å hindre lignende hendelser.

For å sørge for at Xbox One er så energieffektiv som mulig, er systembrikken delt opp i flere såkalte «øyer». Hver av disse øyene kan skru seg av eller på, ettersom hvilke komponenter på brikken det er behov for og hvor mye kraft som behøves, akkurat slik som Intels Haswell-prosessorer jobber.

Om man spiller eller ser på film vil altså ulike deler av systembrikken være i aktivitet, og bare de delene av brikken som er aktive trekker strøm. Slik kan brikken holde konsollen i gang med et forbruk på knappe 2,5 prosent av den opprinnelige strømbruken, som fortsatt er ukjent.

Bedre Kinect

Microsoft delte også flere detaljer om Kinect, som er kameraet som følger med alle Xbox One-konsollene. Kinect lar deg styre konsollen og samhandle med spill, uten bruk av håndkontrollen, ved å spore bevegelsene dine ved hjelp av en rekke sensorer. Og nettopp disse sensorene skal ha blitt sterkt forbedret over forrige versjon av kameraet.

Kinect kan nå spore deg ved hjelp av et full-HD-kamera som tar 30 bilder i sekundet. Forsinkelsen er også sterkt redusert, ned fra 90 millisekunder til 20 millisekunder.

Videre kan nye Kinect spore opptil seks personer, og takket være et bredere synsfelt kan man spores selv om man står så nær som 0,8 meter, eller så langt som 4,2 meter fra sensoren.

Microsoft har allerede presentert den øvrige maskinvaren til Xbox One, men dessverre for nordmenn må vi se langt etter konsollen på denne siden av nyttår >>

(Kilder: Venturebeat, Neowin, CIO)

Kommentarer (36)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen