Hyundai Kona Electric ble for første gang vist frem på bilmessen i Genève.
Hyundai Kona Electric ble for første gang vist frem på bilmessen i Genève. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

Nå vet vi nesten alt om Hyundai Kona Electric

Bare prisen gjenstår.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

18 000 nordmenn står på interesselisten for Hyundai Kona Electric, og bilen ble for første gang vist frem for allmennheten på bilmessen i Genève denne uken etter å ha blitt sluppet offisielt i slutten av februar. 

I en artikkel oppsummerer Hyundai Norge de siste detaljene om bilen, slik at vi nå har en ganske utfyllende liste med spesifikasjoner og egenskaper. 

Den kanskje viktigste detaljen er imidlertid ikke klar; prisen.

Hyundai skriver at de har store forhåpninger om å kunne presentere priser i løpet av mars. Nøyaktig leveringsdato er naturligvis også usikkert, men Hyundai melder at de forventer mellom 2000 og 2500 biler levert til Norge i løpet av 2018, «med en betydelig forbedring i leveringsdyktighet i løpet av 2018».

Interessentene vil dessuten få nummer i køen etter når de registrerte seg, ikke når de velger å bestille bilen. Sannsynligvis innenfor en viss tidsperiode, vil vi anta.

Kona Electric sammen med Hyundais nye hydrogenbil Nexo. Foto: Denis Balibouse/Reuters/NTB scanpix

Anslått rekkevidde er økt 

På messen ble det også annonsert at forventet rekkevidde er økt fra tidligere anslag. Nå har versjonen med den største batteripakken (64 kWh) fått en rekkevidde etter den nye WLTP-standarden på 482 kilometer, 12 kilometer opp fra tidligere. 

Det betyr også at forbruket er nedjustert, til henholdsvis 14,3 og 13,9 kWh/100 km for modellene med stort og lite batteri. 

Etter den urealistiske NEDC-standarden er rekkevidden nå 546 kilometer, hakket mer enn for eksempel Opel Ampera-e, som har en NEDC-rekkevidde på 520 kilometer fra sitt 60 kWh store batteri. 

Kona Electric innvendig. Foto: Hyundai

Kun sorte seter i Norge 

  Foto: Hyundai

Hyundai opplyser at de forventer å levere bilen kun med sorte seter i Norge, slik at eneste valg er stoff- eller skinnseter, sistnevnte med tretrinns kjøling i tillegg til varming av setene foran. Setene bak får ikke varme, men oppvarmet ratt blir standard uansett utstyrsnivå. 

Bagasjerommet er oppgitt til 373 liter, noen liter større enn i Kona-utgavene med konvensjonell drivlinje. En oppbevaringsboks for ladekabel stjeler imidlertid 41 liter. Med baksetene nedslått kan du laste inn 1114 liter. 

Hyundai melder også at batteripakken stjeler et par centimeter i høyden av beinplassen i baksetet, men at plassen ellers skal være som på de andre Kona-modellene. 

– Ser man på bredden i baksetet, er dette godt egnet for tre passasjererer. Med store barneseter forventer vi imidlertid at det blir for trangt med tre i bredden. 

Kona Electric med det mest avanserte infotainmentsystemet ombord. Legg også merke til at modusvalg foregår med knapper, ikke girspak. Foto: Hyundai

Ikke tilhengerfeste, men takrails 

Bilen leveres kun med forhjulstrekk. Vekten blir 1535-1593 kilo for versjonen med 39,2 kWh og 1685-1743 kilo med 64 kWh batteri. Tilhengerfeste blir ikke tilgjengelig fra produksjonsstart, men bilen får i det minste takrails som standard, med en vektbegrensning på 80 kg. 

Bilen blir ellers tilgjengelig i sju farger, i tillegg til tre mulige kontrastfarger på taket. Med soltak blir imidlertid ikke kontrastfarger tilgjengelig. 

Tidligere har Hyundai meldt at de første bilene vil ankomme Norge i juni. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen