Nå vet vi «alt» om Bytons M-Byte
(Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Nå vet vi «alt» om Bytons M-Byte

Men den opprinnelige leveringsplanen ryker for kineserne.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Frankfurt / Tek.no: Nesten fem meter lang, akselavstand på nesten tre meter og inntil 460 kilometer rekkevidde. Det er stikkordene for Bytons lenge bebudede M-Byte, som ble presentert i endelig produksjonsversjon på bilmessen i Frankfurt tirsdag. 

Førsteinntrykket fra messegulvet i Frankfurt er særdeles godt. Vi synes rett og slett at den ser betydelig penere ut i virkeligheten enn på pressebildene vi har fått tilsendt tidligere fra Byton.  

Forskjellene fra prototypene vi tidligere har sett er designmessig ganske små, og vi visste fra CES-messen i Las Vegas tidligere i år at den enorme skjermen i dashbordet ville bestå.

Nå får vi altså hele spesifikasjonslista for bilen. 

Som en e-tron 

Dimensjonene først: Produksjonsversjonen av M-Byte måler 4,88 meter lang, 2,2 meter bred (med speil) og 1,67 meter høy. Det gjør den relativt sammenliknbar med en Audi e-tron i størrelse – e-tron måler til sammenlikning 4,90 x 2,04 x 1,63 meter.

Med 2,95 meter har imidlertid M-Byte en akselavstand som er drøye 20 centimeter lenger enn e-tron, som kan bety at den innvendige plassen er bedre. Bagasjeromsplassen er oppgitt til 550 liter, som igjen er hakket mindre enn både e-tron og Jaguar i-Pace. 

M-Byte kommer i utgangspunktet med fem seter, men skal også bli mulig å bestille i en variant med fire seter. 

Interiøret i produksjonsversjonen ble presentert på CES-messen tidligere i år. Foto: Byton

To motorer, to batterier 

Som tidligere meldt blir bilen tilgjengelig med to motorvarianter og to batteristørrelser. Den rent bakhjulsdrevne varianten får en motor på 200 kilowatt (272 hestekrefter), mens varianten med firhjulsdrift får 300 kilowatt (408 hestekrefter) å rutte med.

0-100 kilometer i timen skal gå unna på henholdsvis 7,5 og 5,5 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 190 kilometer i timen. De to batteripakkene blir på henholdsvis 72 og 95 kilowattimer, som skal gi følgende rekkevidder etter WLTP-standarden: 

  • Bakhjulsdrift, vanlig batteri: 360 kilometer
  • Bakhjulsdrift, stort batteri: 460 kilometer
  • Firhjulsdrift, stort batteri: 435 kilometer

De to batterivariantene får også ulik maksimal ladeeffekt. Den lille batteripakken skal kunne håndtere 120 kilowatt, mens den store pakken strekker seg til 150 kilowatt. Begge deler skal gi 0-80 prosent på rundt 35 minutter. 

Ombordladeren blir på 11 kilowatt, med 22 kilowatt som tilvalg. 

Den ekstremt brede skjermen er fortsatt på plass. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Som Byton tidligere bekreftet vil den enorme skjermen på 48 tommer være på plass i den endelige versjonen av bilen. I tillegg er det også en skjerm på rattet og en mellom de to framsetene. 

Dra i midtstripa for å sammenlikne. De fleste av linjene fra konseptet er beholdt, men bilen har blitt ti centimeter kortere og formen litt mer stasjonsvognaktig, spesielt baken. Overhenget foran er også blitt større. Byton omtaler imidlertid fortsatt M-Byte som en SUV.

Forsinket lansering

Byton har tidligere meldt at de vil starte leveransene i Kina senere i år, og så følger USA rundt midten av 2020 og Europa mot slutten av året. Den tidsplanen ser ut til å ryke. Nå er tidsplanen lansering i Kina rundt midten av 2020, og så Europa og USA i 2021. 

Vi spurte David Twohig, teknologisjef for Byton, hva forsinkelsen skyldes: 

– Jeg skal gi deg et typisk klisjesvar fra en bilprodusent, men det er sant: Det handler om kvalitet. Én feil kan ta livet av Byton. Hvis vi haster ut bilen og får et problem, det være seg med maskinvare eller programvare, så blir Byton en fotnote i historien. Derfor tillater vi oss å ta den tiden vi trenger, og vi trenger litt mer, men den blir verdt å vente på.

– Har problemene mellom USA og Kina noe å si for forsinkelsen?

– Vi følger åpenbart nøye med på det. Vi tror Kina og USA trenger hverandre både sosialt, industrielt og handelsmessig. En av fordelene med å være en ny spiller i denne bransjen er at vi ikke har noen arv å forholde oss til. Vi kan flytte oss raskt. Om vi må gjøre noe for å redusere risikoen, så kan vi gjøre det. Vi er optimister, vi tror det kommer en fornuftig løsning som vil være bra for alle parter, sier Twohig.

45.000 euro

Du kan velge mellom åtte forskjellige farger og fem forskjellige felger når bilen kommer i salg.

M-Byte får bakhjulstrekk i basisutgaven. Foto: Byton

Prisen ekskludert moms og eventuelle subsidier skal være fra 45.000 euro i Europa, som sannsynligvis betyr rundt 450.000 kroner i Norge. Fra tidligere har vi fått bekreftet at Norge vil være i den første bølgen med europeiske land hvor Byton vil starte salget.

11.000 nordmenn hadde tidligere i år skrevet seg på liste for bilen, og vi får bekreftet at dette tallet nå har steget til 16.000. Dette har imidlertid ikke krevd noe depositum, slik andre aktører har villet ha. Totalt skal Byton ha rundt 50.000 reservasjoner globalt for bilen, og konvertering til forhåndsbestillinger skal starte opp i løpet av 2020. 

Vi repeterer denne tabellen fra Porsche Taycan-saken forrige uke, med Byton M-Byte lagt til: 

  Byton M-Byte Kia e-Niro Porsche Taycan Turbo S Audi e-tron 50 Mercedes-Benz EQC Audi e-tron 55 Jaguar i-Pace Tesla Model S Long Range Tesla Model X Long Range Tesla Model 3 Long Range
Batteri 72/95 kWh 64 kWh (netto) 93,4 kWh (brutto) 71 kWh (brutto) 80 kWh (netto) 95 kWh (brutto) 90 kWh (brutto) ≈ 100 kWh (brutto) ≈ 100 kWh (brutto) ≈ 75 kWh (brutto)
Rekkevidde (WLTP) 360/460 km 455 km 388-412 km «Godt over 300 km» 374 - 417 km 382 - 408 km 343 - 406 km 610 km 505 km  560 km
Motor 200/300 kW 150 kW 460 kW (560 kW boost) 230 kW 300 kW 265 kW (300 kW boost) 294 kW Ikke oppgitt Ikke oppgitt Ikke oppgitt
Dreiemoment Ukjent 395 Nm 1050 Nm 540 Nm 760 Nm 561 Nm (664 Nm boost) 696 Nm Ikke oppgitt Ikke oppgitt Ikke oppgitt
0-100 km/t 7,5/5,5 sek 7,8 sek 2,8 sek 7,0 sek 5,1 sek 5,7 sek 4,8 sek 3,8 sek 4,6 sek 4,6 sek
Hurtiglading 120/150 kW 77 kW 270 kW 120 kW 110 kW 150 kW 100 kW 150 kW 150 kW 250 kW 
Ombordlader 11-22 kW 7,2 kW 11 kW 11 kW 7,2 kW 11/22 kW 7,2 kW 16,5 kW 16,5 kW 11,5 kW 
Tilhenger - - - Inntil 1800 kg Inntil 1800 kg Inntil 1800 kg Inntil 750 kg - Inntil 2250 kg Inntil 910 kg 
Dimensjoner (L x B x H) 4875 x 2195* x 1665 mm 4375 x 1805 x 1560 mm  4963 x 1966 x 1378 mm 4901 x 1935 x 1629 mm 4761 x 1884 x 1623 mm 4901 x 1935 x 1629 mm 4682 x 2011 x 1565 mm 4980 x 1964 x 1440 mm 5036 x 1999 x 1684 mm 4690 x 1850 x 1440 mm
Vekt 2315 - 2600 kg  1737 kg 2295 kg Ukjent 2495 kg 2560 kg 2133 kg 2200 kg 2459 kg 1730 kg 
Bagasjerom (oppgitt)  550 liter  451 liter 366 + 81 liter  660 + 60 liter Ca. 500 liter 660 + 60 liter 638 + 27 liter 750 + 60 liter 1090 + 187 liter (med fem seter) 542 liter samlet
Pris fra 45 000 euro 377 400,- 1 598 000,- 499 000,- 616 900,- 652 060,- 649 900,- 791 220,- 846 220,- 450 600,-
 *= Inkludert speil. 
(Foto: Byton)
(Foto: Byton)
(Foto: Byton)
(Foto: Byton)
Produksjonsversjonen (Foto: Byton)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen