(Bilde: JuliusKielaitis/Shutterstock.com)

Nå tvinges brukere til å se hele reklamen på YouTube

Google retter skytset mot anti-reklame-programvaren AdBlock.

Oppdatert: Det viser seg at det at Adblock-brukere blir tvunget til å se YouTube-reklamen skyldes en bug som kom i forbindelse med en fersk sikkerhetsoppdatering til Chrome. Løsningen er ifølge et brukerinnlegg på EasyList å fjerne YouTube-appen fra Chrome og bruke YouTube på vanlig måte i nettleseren. 

Mange brukere velger som kjent å benytte spesiell programvare for å slippe reklamen på Internett, men nå har selve Internettkjempen Google tilsynelatende tatt grep for å komme denne trenden i møte. Det melder blant andre nettstedet Neowin.

På Twitter skal det den siste tiden ha dukket opp mange meldinger fra folk som opplever at Google har gjort sitt populære videonettsted YouTube noe mer problematisk å bruke med den utbredte anti-reklame-utvidelsen AdBlock Plus installert.

Tvinges til å se hele reklamen

Med AdBlock Plus på aktivert skal det nemlig nå være umulig å trykke på «hopp over annonse»-knappen som dukker opp etter at reklamen har spilt i noen sekunder. Dermed tvinges man altså til å se hele reklamen, som gjerne varer opptil flere minutter.

Det Google ifølge noen av de årvåkne brukerne har gjort er visstnok å «lure» AdBlock til å tro at det kun er «hopp over annonse»-knappen som er reklame, og dermed stenge tilgangen til denne, mens selve reklamen behandles som en video av YouTube.

Googles tiltak gjelder ifølge brukerne kun for selskapets egen nettleser Chrome, og problemet skal visstnok løse seg ved å simpelthen avinstallere YouTube-appen fra nettleseren. 

Gjelder også andre programmer

Selv om det er AdBlock Plus de fleste rapporterer om skal tiltaket også omfatte andre, lignende nettleser-utvidelser, uten at det spesifiseres akkurat hvilke det gjelder. For øvrig har Google selv tilsynelatende ikke kommentert saken.

Tiltaket er antakelig et forsøk fra Googles side på å øke inntektene sine fra annonsering på YouTube. Selskapet henter som kjent nesten all inntekten sin fra Internett-annonsering, hvorav YouTube-annonseringen ennå utgjør en liten, men voksende andel. 

Google gjorde også et annet Chrome-relatert fremstøt nylig: Nå skal det bli slutt på automatiske Flash-avspillinger i nettleseren »

(Via 9to5google)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen