(Bilde: ThyssenKrupp)

«Willy Wonka»-heis blir virkelighet

Bruker samme teknologi som magnetiske svevetog.

I lang tid har heiser vært bundet av sitt grunnleggende konstruksjonsprinsipp – de henger i en vaier. Det betyr at vogna bare gå opp eller ned, samtidig du du bare får plass til én eller to av dem i den samme sjakten. Dette vil heisgiganten TyssenKrupp til livs med sitt nye heiskonsept «Multi».

En prototype skal nå utvikles i Tyskland, og om alt går etter planen har teknologien potensialet til å snu transport innad i bygninger på hodet. Med Multi kan heisen nemlig gå både vertikalt og horisontalt, i tillegg til at det er mulig å ha veldig mange vogner i én og samme sjakt.

Multi kan på mange måter ses på som et vertikalt T-bane-system, og minner samtidig om heisen Willy Wonka hadde i sin sjokoladefabrikk.

Som et magnetisk svevetog

En tradisjonell heis som trekkes opp og ned av et vaiersystem.
En tradisjonell heis som trekkes opp og ned av et vaiersystem.Foto: Dmitry Kalinovsky, Shutterstock

Konseptet passer riktig nok best for bygninger med en høyde på 300 meter eller mer, men i utgangspunktet kan det puttes inn i enhver bygning.

Et tradisjonelt heissystem bygges opp med en sjakt som går gjennom bygget, før denne sjakten så fylles med skinner, kabel-mating og noen solide vaiere som trekker heisen opp og ned. Det er et velfungerende konsept, med det binder heisen til å bare kunne kjøre opp eller ned – samtidig som du får plass til høyst to vogner i én sjakt.

Det TyssenKrupp har gjort er å kaste ut vaieren, skinnene og strømtilførselen. Isteden har de skrudd fast en ny skinnetype langs den éne veggen, og det er i denne at en heiskabin kan kjøre opp og ned, helt uten vaiere eller kablet strømtilførsel.

Det nye systemet krever imidlertid to sjakter, fordi heisen går oppover i den ene sjakten – snur på toppen – og kjører ned igjen i den andre sjakten.

Fremfor å bli trukket opp og ned av vaieren, har selve heiskabinen fått et motorsystem som kjører heisen opp og ned i skinnegangen.

Motorteknologien er den samme som brukes på magnetiske svevetog, og hastigheten skal være fem meter i sekundet. Strømmen som trengs internt i vognen overføres trådløst med induksjonsteknologi fra skinnen til vognen. 

Det betyr at TyssenKrupp kan kjøre veldig mange heisvogner i én og samme sjakt, fordi de ikke er avhengig av dagens vaier- og strømsystem. Det vil gjøre transporten av mennesker internt i bygninger betydelig mer effektivt.

Lagt raskere transport

En 3D-modell av MULTI-heisen.
En 3D-modell av MULTI-heisen.Foto: ThyssenKrupp

TyssenKrupp lover nemlig at du med det nye systemet aldri skal måtte vente lenger enn 15 til 30 sekunder på en ledig heis. Alle som har tilbragt tid i en høy bygning når det er rushtid vet at du normalt må vente mye lenger enn det. Selskapet hevder at kontorarbeidere i New York samlet sett bruker 22,5 år på å vente på eller stå i en heis hvert eneste år.

I ekstra høye skyskrapere er det også normalt at heisene ikke går fra bunnen av bygningen og hele veien til toppen. For å spare plass er bygningen delt inn i seksjoner, noe som betyr at du kanskje må bytte heis for å komme til din etasje. Med de uavhengige vognene mener selskapet at man også skal slippe denne utfordringen.

For de som eier bygningen er det også fordeler å spore. Siden det er plass til flere kabiner i én og samme sjakt kan systemet gi bygningen 50 prosent høyere transportkapasitet. Alternativt kan eieren ha samme kapasitet som før, men bruke 50 prosent mindre areal på heissjakter – areal som da kan leies ut.

Bygger prototype

Testtårnet som nå bygges i Tyskland.
Testtårnet som nå bygges i Tyskland.Foto: ThyssenKrupp

I en tradisjonell bygning vil heisen bare kjøre vertikalt når den skal bytte sjakt for å veksle mellom å gå opp eller ned, noe den gjør via spesielle skinner som roterer rundt. Men selskapet fremhever også at heisvognen kan kjøre vertikalt over lange strekninger, noe som gjør det mulig å transportere folk både opp i en bygning, og rundt i den.

Foreløpig eksisterer Multi bare som en solid 3D-tegning, men selskapet er i gang med å bygge en fullskala-prototype av konseptet. Et enormt tårn skal nå bygges i Rottweil i Tyskland, der Multi skal monteres for første gang. Om alt går etter planen skal en fungerende prototype være i sving mot slutten av 2016.

Det er også verd å nevne at Hitachi også har utviklet en prototype der flere vogner kan plasseres i én og samme sjakt. Disse er imidlertid fortsatt bundet av en vaier, og kan ikke kjøre horisontalt.

Skyskrapere er i seg selv imponerende strukturer:
Slik lagde de en av verdens høyeste bygninger »

(Kilde: TyssenKrupp)

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen