Nimble VR jobber med å bringe hendene inn i VR-verdenen på en realistisk måte. (Bilde: Nimble VR)

Nå skal Oculus gjøre VR-teknologien mye bedre

Kjøper nye selskaper som blant annet jobber med å bringe hendene inn i VR-verdenen.

Verden venter ennå på de lovende VR-brillene Oculus Rift, som hittil kun har blitt lansert i tre ulike utviklerutgaver med ulike forbedringer, men ennå er det tydeligvis mye arbeid som gjenstår før Oculus anser teknologien som god nok for forbrukermarkedet.

Fra før har Oculus allerede anskaffet seg diverse nye ressurser som skal bistå i utviklingen av teknologien, for eksempel selskapet bak Xbox 360-kontrollen og spillegenden John Carmack. Nå melder Oculus  på bloggen sin at selskapet har knyttet til seg atter nye aktører som skal hjelpe dem med å bringe VR-teknologien flere steg videre.

De nye selskapene Oculus nå har kjøpt opp heter Nimble VR og 13th Lab, og i tillegg har også en fyr ved navn Chris Bregler blitt med på laget.

13th Lab jobber med løsninger for generering av virtuelle 3D-omgivelser i sanntid.
13th Lab jobber med løsninger for generering av virtuelle 3D-omgivelser i sanntid.Foto: 13th Lab

Kan gjøre VR-teknologien mer mer avansert

Nimble VR er et selskap som startet som et Kickstarter-prosjekt, som nå er kansellert. Prosjektet het «Nimble Sense» og er en sensor designet  for å bringe brukerens hender, og eventuelt også armer og andre ting, inn i VR-verdenen.

Selve innretningen består av et infrarødt kamera og en infrarød lasersensor som fanger opp brukernes hender med både lav responstid og meget høy presisjon . Sensoren er optmalisert for bruk med Oculus Rift-brillene, og festes simpelthen utenpå brillene.

13th Lab på sin side spesialiserer seg blant annet på å utvikle teknologi som dreier seg om å generere virtuelle 3D-omgivelser av ekte omgivelser i sanntid. Teknologien benytter kameraet på mobile enheter som mobiltelefoner, og gjør det mulig å for eksempel bruke huset ditt som en «arena» i skytespill

«Motion capture»-ekspert

Løsningen er altså en form for «utvidet virkelighet»-teknologi, men med den forskjellen at den genererer rene, virtuelle omgivelser, og ikke kun en «blanding» av ekte og virtuelle bilder. I kombinasjon med Oculus Rift betyr dette altså at man teoretisk kan bevege seg fritt rundt i en VR-verden som er en tro kopi av de faktiske omgivelsene du beveger deg rundt i fysisk.

Den tredje nyanskaffelsen til Oculus er Chris Bregler, som er ekspert på såkalt «motion capture»-teknologi, det vil si å fange opp bevegelser til ekte mennesker for så å gjenskape dem virtuelt. Bregler har blant annet jobbet med motion capture-effekter til filmen Star Trek: Into Darkness, som ble Oscar-nominert for  beste spesialeffekter.

Hvilken betydning disse nye ressursene vil få for utviklingen av selve Oculus Rift-brillene gjenstår å se. Det kan imidlertid tyde på at brillene ennå er et stykke unna, selv om Oculus-sjefen har sagt at den endelige versjonen bare er måneder unna. Et par videoer av hva Nimble VR og 13th Lab driver med kan du se under.

VR er ikke nødvendigvis helt problemfritt for brukeren: Samsungs VR-briller kommer med en haug med advarsler »

(Via TechRadar)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen