(Bilde: Shutterstock)

Nå skal du få enda bedre spillgrafikk på PC og mobil

Vulkan – etterfølgeren til OpenGL er lansert.

Snart kan spill kjøre enda mer effektivt på både PC og mobile enheter. Etterfølgeren til det 25 år gamle OpenGL-programmeringsgrensesnittet (API) er nemlig offisielt lansert.

Det nye programmeringsgrensesnittet har fått navnet Vulkan, og vil gi spillutviklerne mer direkte kontroll over grafikkprosessoren (GPUen) – noe som skal bety enda bedre ytelse. Vulkan vil også gjøre det enklere å avlaste CPU-en og gi bedre ytelse ved flertrådskjøring. 

Støttes av så godt som alle

Vulkan støttes av nesten alle som kan krype og gå i bransjen, inkludert AMD, Nvidia, Intel, ARM, Samsung og Qualcomm. Det er selskapet Khronos Group som har ledet arbeidet med det nye grensesnittet, og som også står bak OpenGL. 

– Vi er ekstremt fornøyde med bransjens raske arbeid med Vulkan API-initiativet, sier Gabe Newell, daglig leder og medgründer hos spillselskapet Valve, i en pressemelding.

Versjon 1.0 av Vulkan er basert på AMDs proprietære Mantle-løsning, men også andre selskaper enn AMD har bidratt til utviklingen av det som har blitt den endelige versjonen av Vulkan. 

Ifølge Khronos skal Vulkan være et supplement til OpenGL og OpenGL ES, som vil bli videreutviklet parallelt med Vulkan – som er beregnet på de tilfellene hvor det trengs mer «lavnivå» tilgang til GPUen. 

«Vulkan er et lavnivå-API som gir direkte tilgang til GPUen for utviklere som vil ha absolutt kontroll. Med en enklere og lettere driver, gir Vulkan mindre forsinkelse og overhead sammenlignet med tradisjonell OpenGL eller Direct3D», skriver Nvidia i et blogginnlegg.

Spillet The Talos Principle har allerede kommet i en Vulkan-versjon.
Spillet The Talos Principle har allerede kommet i en Vulkan-versjon. Foto: Croteam / Nvidia

Kryssplattform

Vulkan vil støtte både Windows 7, 8.1 og 10, SteamOS, Android, Tizen, samt Linux. Drivere for Intels grafikkløsninger og for Nvidia-grafikkort er allerede lansert, mens AMDs drivere foreløpig er i beta.

På Windows vil Vulkan være en konkurrent til den svært populære DirectX-plattformen, ikke minst DirectX 12 – som er innebygget i Windows 10. Men i motsetning til DirectX er Vulkan en kryssplattformløsning.

Qualcomm annonserte i dag at de har støtte for Vulkan i sin Adreno 530-GPU som er innebygget i Snapdragon 820-brikken. Brikken vil blant annet bli brukt i Samsungs kommende Galaxy S7, og antagelig i HTC One M10. I tillegg planlegges det Vulkan-støtte både i kommende GPUer i 5xx-serien, samt eksisterende Adreno 4xx-GPUer. Det betyr at også eksisterende mobiltelefoner vil kunne få støtte om ikke så lenge. 

Apple kjører sitt eget løp

Det mangler imidlertid én aktør for at Vulkan skal være helt kryssplattform. Apple er medlem av Khronos Group, men ifølge Anandtech hoppet de av arbeidet med Vulkan underveis for å fokusere på sitt eget API, Metal. Dette APIet brukes på både Mac-er og på iPhone og iPad.

PowerVR, som produserer GPU-en som benyttes i både iPhone og iPad, er imidlertid medlem av Khronos – så det er mulig at støtte for Vulkan på Apples mobile enheter kan komme på sikt.

Her finner du Vulkan-driverne:

  • Nvidia (Windows 7, 8 og 10, samt Linux)
  • AMD (Windows 7, 8.1 og 10. Linux kommer senere.)

Vårt søsternettsted Digi.no skriver mer om hva Vulkan vil bety for spillutviklerne »

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen