Vector Units kommende spill Riptide GP2 er ett av spillene som benytter Googles nye multiplayer-løsning. (Bilde: Vector Unit/Google)

Nå skal det bli enklere å spille sammen på Android

Google lanserte omfattende spillsenter.

Endelig skal også Android-brukere få lagre spillene sine i skyen.
Endelig skal også Android-brukere få lagre spillene sine i skyen.Foto: Google IO Webcast

Apples operativsystem, iOS, har hatt et spillsenter i flere år allerede. Nå følger endelig Android etter. I dag lanserte nemlig Google det som blir grunnlaget for tjenesten Google Play Games.

Les også: Google vil hjelpe deg med mobilbildene dine

Uoversiktlig på Android i dag

Frem til nå har Android-brukere vært nødt til å bruke et lass ulike tjenester for å holde styr på poeng og konkurrenter. Navn som Openfeint, Crystal og Plus+ er bare noen av de mange tjenestene som konkurrerer om å organisere mobilspillene på Android i dag.

De mange ulike tjenestene krever i dag en haug ulike brukerkontoer, og de færreste tjenestene snakker godt med hverandre eller med andre plattformer.

Google Play Games blir etter alt å dømme Androids utgangspunkt for spill. Her lagres det hvor langt du har kommet i spillene dine. Du kan også bruke tjenesten til å sammenlikne poengsummer med vennene dine.

Som de fleste andre tjenester Google lanserer for tiden, henter også Google Play Games kontaktene dine fra søkegigantens sosiale nettverk, Google Plus.

Gjør det enklere å lage multiplayer-spill

I seg selv er dette nyttige funksjoner. Kronen på verket skal likevel være at Google Play Games har alt som skal til for å lage flerspillerløsninger innebygget. Dermed skal spillutviklerne få en langt enklere jobb når de tilpasser appen sin for at du og de du kjenner kan spille over nettet.

Spillutvikleren skal ikke behøve å tenke på tregheter i nettet eller tilkobling. Alt som har med selve kommunikasjonen å gjøre tar Googles løsning seg av.

Det som kan gå galt ...

Det er vanlig at ting går skeis under slike presentasjoner. Nettverksproblemer er svært vanlig på store produktlanseringer, og dermed fikk ikke Google demonstrert løsningen fullgodt.

Det kommende spillet Riptide GP2, fra utvikleren Vector Unit, ville nemlig ikke koble opp en flerspilleromgang. I stedet ble spillet stående å vente på andre tilkoblinger. Den lett pinlige stillheten fikk tid til å senke seg, da Google måtte prøve å koble de tre nettbrettene til hverandre en andre gang, før presentasjonen gikk videre.

Det gjenstår å se hvor godt løsningen fungerer på tvers av til dels ustabile mobilnettverk.

Les også: Google vil selge ren Galaxy S4

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen