Nå ruller kineserne ut den «Tesla-inspirerte» elektriske SUV-en Xpeng G3
(Foto: Xpeng Motors)

Nå ruller kineserne ut den «Tesla-inspirerte» elektriske SUV-en Xpeng G3


Annonsør­innhold
Les hele saken »

Med sitt fokus på heftig ytelse, god rekkevidde og spenstig design vil nok mange mene at Tesla Motors er kongen på elbilhaugen akkurat nå.

Men Teslas suksess har også gjort at flere andre selskaper har våget å satse på elektriske biler. Blant disse finner vi den kinesiske elbilprodusenten Xpeng Motors, som nå offisielt har sluppet sin første bil: Xpeng G3.

  Foto: Xpeng Motors

At denne er noe «inspirert» av Teslas linjer kan det vel ikke være noen stor tvil om.

Tar vi interiørdesignen i nærmere øyesyn, ser vi at det er elementer der som nærmest kunne vært kopiert fra Tesla Model S og Model X.

0 til 50 km/t på 3,7 sekunder

Xpeng Motors ble grunnlagt i 2014, etter at Tesla-sjef Elon Musk kunngjorde at hvem som helst kan bruke selskapets patenterte teknologi, i alle den tid det gjøres med edle hensikter.

Om det er nettopp Tesla-teknologi selskapet har puttet inn i sin SUV-modell G3 kan vi ikke si noe bestemt om. Men at det ikke er noen ren «Tesla-klone» må vi kunne si når vi ser nærmere på spesifikasjonene – selv om disse typisk nok vanskelig kan sammenlignes med europeiske eller amerikanske målestandarder.

  Foto: Xpeng Motors

Kineserne oppgir for eksempel ikke akselerasjonen fra 0 til 100 km/t, men 0 til 50 km/t., noe Xpeng G3 skal klare på 3,7 sekunder. Motoren leverer visstnok en effekt på opptil 145 kW og har maks dreiemoment på 300 N.

  Foto: Xpeng Motors

En merkelig greie er at du skal kunne velge mellom to batteripakker med svært liten forskjell i rekkevidde. Etter NEDC-standarden er det visstnok snakk om 351 og 365 kilometer, men Xpeng liker heller å operere med hvor langt bilen kan komme seg på «konstant hastighetsområde».

Her averterer de med opptil 550 kilometer ved kjøring i 60 km/t med en temperatur på 20 grader celsius.

Drøye 300 000 kroner

  Foto: Xpeng Motors

Xpeng G3 har altså hverken rekkevidden eller kraften til en Tesla. Men den skal i det minste være utstyrt med nok sensorer og teknologi til å være ganske så selvkjørende, og prisen er naturlig nok lavere.

Bilen har fått en offisiell startpris på 227 800 kinesiske yuan, som tilsvarer omtrent 313 000 norske kroner.

Til sammenligning starter Long Range-varianten av Tesla Model 3 på 464 000 kroner her til lands, mens de større Model S og Model X koster enda mer. 

Ladestasjoner til folket:
Tesla vil doble antall superladere før utgangen av 2019 >>>

(Kilde: Electrek)

(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
  (Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)
  (Foto: Xpeng Motors)
  (Foto: Xpeng Motors)
(Foto: Xpeng Motors)

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen