Nå vil Tesla la deg bytte hele batteriet fremfor å lade bilen her

Fulladet på et par minutter.

Tesla Model S har på kort tid rukket å bli umåtelig populær i Norge, og selskapet ligger ikke på latsiden med å forbedre både bilen og bruksopplevelsen. 

Et av de største ankepunktene med elbiler er at det tar lang tid å «lade tanken», selv med Teslas superladere. For å bøte på dette problemet lovet Telsa i fjor at det skulle bli mulig å bytte hele batteripakken på bare 90 sekunder ved egne stasjoner, og på den måten slippe ventetiden ved lading. Nå har Tesla åpnet den første batteribytte-stasjonen, melder selskapet i en bloggpost.

Kom med tomt batteri, dra med et nytt et

Foreløpig har selskapet kun åpnet én byttestasjon, i California, og om du er i nærheten må du på forhånd bestille en time. Det hele er nemlig bare et prøveprosjekt per dags dato, for å teste teknologien og ikke minst etterspørselen.

Det hele fungerer ved at du kjører til stasjonen med et batteri som snart er tomt. Ved å parkere på en spesiell rampe vil roboter, og foreløpig et par ansatte, skru ut bilens tomme batteripakke og erstatte den med en helt ny og fulladet pakke.

Det originale målet var at prosessen skulle ta 90 sekunder, men dette gikk i vasken da Tesla måtte utruste bilene med titanplater for å beskytte batteriet, noe som gjør det vanskeligere å få ut batteriet.

I dag tar prosessen tre minutter, men selskapet påstår at med litt mer automasjon skal ventetiden kunne reduseres til under et minutt. 

Billigere enn bensin

Selv om Tesla nå har utviklet en «ladeteknologi» som sørger for at du kan gå fra å ha et tomt til fullt batteri på kortere tid enn det tar å fylle en tank bensin, betyr ikke det at de toner ned satsningen på dagens superladere. I dag har selskapet 312 superladerstasjoner rundt i verden, med totalt 1748 ladere.

Superladerne vil bestå som et gratis alternativ for å lade opp bilen. Batteribyttet vil imidlertid koste penger. Nøyaktig hvor mye du må ut med er ikke kjent, med Tesla sier det skal koste litt mindre enn en full tank bensin, med utgangspunkt i amerikanske bensinpriser.

Samtidig får du en splitter ny batteripakke i bilen, noe som i seg selv har en ekstra verdi. Men som Ars Technica skriver så betyr ikke dette at du aldri vil måtte tenke på levetiden til batteripakka. Du må nemlig tilbake til stasjonen igjen for å bytte til deg den originale batteripakken din igjen på ett eller annet tidspunkt.

Nyheten om batteribytte-stasjonene kommer drøyt to måneder etter at den nyeste versjonen av Model S ble lansert. P85D kommer med firehjulstrekk og en avansert autopilot

Se hvordan teknologien fungerer i videoen under. Når det er gjort, bør du få med det vår store videotest av Tesla Model S, og det store bildegalleriet.

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen