Nå kommer Snapchat-reklamen

30 millioner brukere - tjener knapt penger.

Ifølge Wall Street Journal er Snapchat i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere innen medier og merkevare for å levere reklame til brukerne sine.

Reklamen skal leveres via en plattform kalt Discovery, som skal gi brukerne tilgang til et større og mer variert innhold. Dermed kan plattformen, som er kjent for å levere meldinger som forsvinner etter noen sekunder, også komme til å levere video, nyheter og reklamesnutter som forsvinner etter kort tid.

I dag viser appen frem meldinger hvis du holder fingeren på skjermen. Samme metode vil kunne gi deg sponset innhold som artikler eller lengre videosnutter.

Snapchat planlegger lansering av Discovery i november. Det er første kommersielle fremstøt fra app-suksessen, som med sine 30 millioner brukere er verdsatt til 60 milliarder.

Omstridt verdivurdering

Mange har stilt spørsmål ved verdivurderingen av Snapchat, og brukt nettopp mangelen på kommersiell utnyttelse som argument. Snapchat-gründer Evan Spiegel sa i 2013 nei til et tilbud på 3 milliarder fra Facebook om å kjøpe tjenesten fordi han syns tilbudet var for dårlig. Nå har Facebook i stedet lansert en konkurrerende tjeneste kalt Slingshot.

Det er allerede kjent at Snapchat er i gang med å utvikle en betaltjeneste. Nå jobber selskapet altså med flere måter å tjene penger på sin enorme brukermasse.

Snapchat fungerer kort fortalt slik at brukerne deler bilder eller video med hverandre som slettes automatisk etter et kort tidsrom. Avsender bestemmer hvor lenge bildet skal vises, mellom 1 og 10 sekunder. Dersom mottaker tar skjermdump av bildet, vil avsender bli varslet om dette.

En av grunnene til at tjenesten er blitt populær blant ungdom, er at tjenesten oppleves som en trygg kommunikasjonsform der meldingene ikke lagres til evig tid, tilgjengelig for både foreldre og potensielle arbeidsgivere.

Les mer: Trodde du Snapchat slettet meldingene dine?

Kilde: WSJ, Mobile Marketing

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen