(Bilde: EVGA)

Nå kommer Nvidia hardt i mellomklassen

Det tok sin tid, men nå får mellomklassen også nyte godt av GeForce 600-serien.

Egentlig skulle både Nvidia GeForce GTX 660 og GTX 650 blitt lansert i går, men det satte Apple en stopper for. Da Nvidia hørte om Apples planer for 12. september fant de ut at det var best å vente litt, dersom de skulle få noe som helst oppmerksomhet.

Uansett, nå er dagen her og Nvidia trekker de to grafikkprosessorene opp av flosshatten. Fellesnevneren er en lav pris og støtte for DirectX 11. Litt av greia er at svært mange enda kjører med DirectX 10-kort, og disse brukerne vil Nvidia gjerne lokke til seg. Ifølge Nvidia skal GeForce GTX 650 være en inngangsportal for spilling i 1080p med DirectX 11-grafikk.

Det som er verdt å legge spesielt merke til er at det ikke er noen referansedesign for skjermkort basert på de nye grafikkprosessorene. Alt er opp til de enkelte skjermkortprodusentene. Det innebærer at vi kan forvente oss mange spennende varianter i tiden som kommer.

Arkitektur

GK106.
GK106.Foto: Nvidia

GeForce GTX 660 og GTX 650 bygger som nevnt på Kepler, men her tar Nvidia i bruk en helt ny GPU i form av GK106. GK106 vil ha alle nøkkelegenskapene som vi fant i varianten som satt i GeForce GTX 680. To av de nye som ble introdusert med Kepler var SMX-arkitekturen og GPU Boost.

SMX-arkitekturen gjør at Nvidia kan by på vesentlig mer krutt når det gjelder kalkulasjoner på shader, texture og geomentri. GTX 660 inneholder fem SMX-enheter, hvilket gir totalt 960 CUDA-kjerner og 80 texture units.

GPU Boost er en kombinasjonsteknologi i både maskinvare og programvare som skal søre for best mulig ytelse via en økning i klokkefrekvens når dette er mulig. Poenget er å kjøre frekvensen så langt opp som mulig, samtidig som man holder seg innenfor angitt TDP.

GTX 660

Grunnfrekvensen i 3D for GTX 660 er på 980 MHz. Denne frekvensen er det laveste prosessoren vil gå og den du typisk vil lande på i applikasjoner som utnytter all kraften. I tillegg har grafikkprosessoren en egen boost-frekvens, denne er angitt som et gjennomsnitt av de frekvensene kortet har ligget på. Et typisk scenario skal ifølge Nvidia være 1033 MHz.

I all den tid TDP ikke er oppnådd vil grafikkprosessoren stadig øke frekvensen, 1084 MHz skal være nådd under tester hos Nvidia. Om du kjøper et kort som er ferdig overklokket fra fabrikk kan man raskt havne over 1100 MHz på GPU Boost.

Som standard vil GTX 660 typisk trekke 115 watt. Kortet får strøm via PCIe-porten, men også via en vanlig 6-pinskabel.

Minnebussen er på 192-bit, bestående av tre minnekontrollere på 64-bit hver. Denne kan settes opp til å bruke brikker av ulik kapasitet, hviklet muliggjør at de ulike skjermkortprodusentene kan putte på opptil 2 GB minne på kortet, selv om 1,5 GB ville vært det naturlige.

Prismessig kan du regne med rundt 1800 kroner for GTX 660.

GTX 650

GeForce GTX 650 er den litt enklere varianten. Der storebror er beregnet på spilling i full HD med innstillingene på high, så sikter GTX 650 på medium.

Internt i GTX 650 finner vi bare to SMX-enheter, altså 40 prosent av prosessorkraften til GTX 660. Dette innebærer 384 CUDA-kjerner og 32 texture units. Grafikkprosessoren har to 64-bits minnekontrollere for totalt 128-bit. Denne kan settes opp med enten 1 eller 2 GB GDDR5.

Frekvensen på GTX 650 er på 1058 MHz, men noen GPU Boost finner du ikke her. Minnefrekvensen er på 5000 MHz.

Prismessig kan du regne med rundt 1000 kroner for GTX 650.

Kommentarer (24)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen