Nå kommer Mobilannonsene som snakker til deg. (Bilde: Widespace)

Nå kommer mobilannonsen som snakker

Uant irritasjonspotensiale eller genial nyvinning?

Det svenske mobilannonsenettverket  Widespace lanserer nå snakkende mobilannonser i samarbeid med amerikanske Nuance Communications.

Nuance leverer automatiske talestyrte tjenester til næringslivet og helsevesenet, som kundeservice, tale til tekst og tilrettelegging for synshemmede.

Nå har de altså gått sammen med svenske Widespace om å levere den første mobilannonsekampanjen med talestyrte mobilannonser.

Det er fortsatt hemmelig hvem som har bestilt annonsekampanjen, men Widespace-gründer og direktør Patrik Fagerlund sier det er en av verdens største annonsører som skal annonsere for et forbrukerrettet produkt.

Svenske Widespace lanserer nå mobilannonser du kan snakke til - og som svarer tilbake.
Svenske Widespace lanserer nå mobilannonser du kan snakke til - og som svarer tilbake.Foto: Widespace

Selve annonsen vil være utformet slik at en idrettsstjerne som assosieres tett med produktet vil «snakke til» annonsemottakeren. Talestyringsteknologien vil kjenne igjen spørsmål som stilles til idrettsstjerna, og spørsmålene vil besvares med forhåndsinnspilte svar.

Begynner ikke av seg selv

Annonsøren kan velge om annonsene skal starte automatisk, eller om den skal kreve at kunden klikker på den for at den skal sette i gang. Widespace har valgt det siste:

– Vi tror det gir en bedre brukeropplevelse når folk må ta et aktivt valg om de vil snakke med annonsen, sier Fagerlund til Mobilen.no.

Mediekonsum på mobile plattformer har eksplodert de siste årene. Nylig passerte VG én million daglige brukere, mens Finn.no får halvparten av sine besøk fra mobil eller nettbrett.

Det krever at annonsørene tenker nytt. Hittil har interessen for mobilannonsen vært lav i forhold til mediets vekst, og store mediehus som VG og Dagbladet tjener fortsatt mer på papirutgavene enn de gjør på nett og mobil.

Widespace mener at et skreddersydd annonseformat som dette, som i større grad utnytter de mulighetene telefonen har, er svaret for å fange annonsørenes interesse.

Den første kampanjen skal lanseres i Sverige i samarbeid med avisen Expressen i løpet av kort tid.

Hva mener du? Genial nyvinning eller irriterende mas? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les mer: Mobilinntektene til himmels >>

 

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen