På Facebooksiden til Prisguide.no kan vi nå betale for bedre statusoppdateringer. (Bilde: Hardware.no)

Nå kan vi betale for Facebook

Muligheten til å kjøpe mer synlige statusoppdateringer har kommet til Norge.

For snart tre uker siden ble det gjort kjent at Facebook testet en ny betalingsløsning for statusoppdateringer, utelukkende i New Zealand.

Konseptet er at både enkeltpersoner og bedrifter kan betale for at sin statusoppdatering blir mer synlig. Betaler du, havner meldingen din høyere opp på veggen til venner og følgere, og på den måte strekke ut til langt flere enn normalt. Funksjonen kalles «Highlight».

Betalingsløsningen
Foto: Hardware.no
Nytt statistikksystem
Foto: Hardware.no
En Facebook-status vi betalte for
Foto: Hardware.no

Facebook har nå begynt å rulle ut denne løsningen i Norge. På Facebook-siden til prissammenligningstjenesten vår, Prisguide.no, kan vi nå betale for å gjøre statuser mer synlig.

Fem ganger rekkevidden

Profilen til Prisguide.no har drøyt 1000 følgere, og den laveste summen vi kan betale er 31 kroner. Øker vi innsatsen til 62 kroner estimerer Facebook at en enkeltpost vil ha muligheten til å nå ut til rundt 2500 personer.

Facebook har samtidig rullet ut et nytt statistikksystem som forteller hvor mange unike mennesker som har sett hver enkelt statusoppdatering.

Tradisjonelt når oppdateringene til Prisguide.no ut til omlag 500 mennesker. For 62 kroner kan vi altså nå ut til fem ganger så mange mennesker som før.

Blir ikke merket

Vi la ut en oppdatering som vi betalte 62 kroner for. I nyhetsstrømmen til de som følger siden vår fremstår meldingen som en helt vanlig statusoppdatering.

Hva du ser i nyhetsstrømmen din har tidligere vært utelukkende basert på Facebooks tolkning av dine interesser. Det kan det nå være slutt på.

Gikk nylig på børs

Den nye betalingsløsningen kommer til Norge bare to uker etter at Facebook gikk på børs. I tiden etter har aksjekursen til selskapet vært en ren katastrofe.

Analytikere BBC har snakket med tror vi vil se flere nye inntektsmodeller fra Facebook i tiden fremover. I selskapets børssøknad kom det blant annet frem at de tjener så godt som ingenting på mobilbrukerne – noe som er en stor fare for selskapet.

Samtidig har Facebooks inntekter vokst mindre de siste seks månedene enn hva de har gjort de siste årene. Nå som selskapet er børsnotert vil det ha et større press på seg til å levere resultater.

Vi har foreløpig ikke fått kontakt med Facebook for å få en kommentar til denne saken.

Hva synes du om den nye betalingsløsningen til Facebook? Diskuter gjerne i forumtråden under:

Du finner forøvrig Hardware.nos Facebookside her »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen