Illustrasjon. (Bilde: Andresr, Shutterstock.)

Nå kan TV-en din få mer aggressiv reklame

Det kan bli resultatet av et amerikansk prøveprosjekt.

Som kjent har Internett kommet ganske langt innen annonse- og reklameteknologi, og kan nå i stor grad tilpasse annonser til hver enkelt brukers interesser for å gjøre dem mer relevante og treffsikre, noe vi ser hos blant andre Facebook og Google.

TV-mediet henger imidlertid en del etter når det gjelder løsninger for mer individuelt tilpasset reklame, men dette kan nå være i ferd med å endre seg, i alle fall i TV-ens «hjemland» USA.

Personlig TV-reklame

Som avisen The Washington Post rapporterer har to av de store TV-tilbyderne i landet, DirecTV og Dish Network, kunngjort en felles plan for mer treffsikre reklamer.

Riktignok dreier det seg i første omgang kun om politisk reklame, men det er ikke utenkelig at også kommersielle aktører kan benytte seg av teknologien i fremtiden.

I korte trekk går løsningen ut på at TV-dekoderen tar opp de reklamene som er aktuelle for brukeren mens dekoderen ikke er i bruk, via den innebygde videoopptakeren (DVR).

Vil teste effekten

Disse reklamene vil så bli spilt av når brukeren fyrer opp TV-en igjen, og erstatte eller flytte de opprinnelige reklamene som ellers ville blitt vist under programmene som brukeren ser på.

Som sagt er det i utgangspunktet politiske valgkamper denne nye løsningen skal brukes til, og hensikten er først og fremst å finne ut hvor effektiv slik målrettet annonsering er, noe som skal avgjøres ved hjelp av ringerunder til kunder i etterkant av valgkampene.

I hvilken grad dette så vil få ringvirkninger for TV-reklame generelt gjenstår definitivt å se, men i mellomtiden har vi jo den målrettede Internett-reklamen å «kose» oss med.

Internett-reklamen blir stadig mer aggressiv: Nå har Google eksperimentert med digre annonser på forsiden »

(Kilde: The Washington Post)

Kommentarer (21)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen