Miriam Warren fra Yelp tok turen til Oslo for å være med på den norske lanseringen av nettsiden.

Nå har Yelp kommet til Norge

En av Nord-Amerikas store internettsuksesser lanseres i dag.

Det som startet som én manns jakt etter en god tannlege i San Francisco, er nå på god vei til å bli en internasjonal internetthit. Yelp, det brukerorienterte anmeldelsesnettstedet som har tatt både Nord-Amerika og flere land i Europa med storm, har nå kommet til Norge.

Vi tok en prat med kommunikasjonsansvarlig Miriam Warren fra Yelp både om hva nettsiden er, og hvordan de planlegger å ta over det norske markedet.

Hvordan funker det?

Så, hva er egentlig Yelp? For mange er det kanskje bare et internettfenomen man har hørt om fra USA, men som aldri har vært så relevant her i Norge. De siste årene har det imidlertid sneket seg nærmere og nærmere, og i løpet av fjoråret ble nettsiden tilgjengelig i en haug av europeiske land. Rett over nyåret ble også nabolandene våre, Danmark og Sverige, med i Yelp-familien. Og nå er det vår tur.

– Kort fortalt er Yelp et nettsted hvor brukere kan anmelde og gi kommentarer til alt fra butikker og restauranter til hoppbakker og lokale svømmebasseng. Rett og slett alt som har en fysisk adresse vi kan sette finne på et kart, forteller Warren til Hardware.no.

De aller fleste stedene som blir anmeldt blir først lagt til av brukerne selv, som legger inn informasjon om åpningstider, priser og menyer, og ikke minst bilder. Har du for eksempel spist en kjempegod thaimiddag på en restaurant i nærheten av leiligheten din eller spist en forferdelig hamburger rundt hjørnet, er dette typiske erfaringer du kan dele med andre på Yelp.

Yelp har allerede blitt en hit i Sverige og Danmark.
Yelp har allerede blitt en hit i Sverige og Danmark.

Nettstedet har hatt en ekstrem vekst siden de startet opp i 2006 i San Francisco i USA, og har i dag mer en 20 millioner anmeldelser på nettsiden, i alle mulige kategorier. Ikke overraskende er de to største kategoriene mat og shopping, hvor mange tydeligvis har veldig klare meninger. Mer overraskende er kanskje at de fleste anmeldelser på Yelp som oftest er positive.

De aller fleste anmeldelsene handler enten om restauranter eller shopping.
De aller fleste anmeldelsene handler enten om restauranter eller shopping.

– Mange tror kanskje at Yelp bare er et sted hvor folk klager og deler med seg dårlige erfaringer, men slik er det ikke. 80 prosent av anmeldelsene er positive, og gir tre eller flere stjerner til stedene de anmelder, forklarer Warren, men legger ikke skjul på at det også dukker opp mange misfornøyde anmeldelere på nettsiden.

– Negative anmeldelser dukker selvfølgelig opp, og kan være til nytte for både brukere og bedriften selv. En ny restaurant-eier får for eksempel kanskje ikke den mest ærlige responsen fra sin nære familie som prøvesmaker maten hans. Kunder og Yelp-brukere er nok litt mer ærlige, og kan ofte gi bedrifter det trøkket de trenger for å bli bedre.

Hva med bedriftene?

Norske utesteder og restauranter som ser dette trenger imidlertid ikke å få panikk. Fordi selv om mange av de stedene som omtales på Yelp blir lagt til av brukere, kan eierne av stedet registrere seg på Yelp og få tilgang til bedriftens profil. Her vil de kunne legge til og redigere informasjon om stedet, legge til flere bilder, og rett og slett holde profilen oppdatert. I tillegg kan de svare anmeldelere i enten private eller offentlige meldinger, men de har ingen kontroll over anmeldelsene som blir skrevet, eller hvordan de blir presentert. Det tar Yelp seg av.

Yelp er tilgjengelig for både iPad, iPhone og Android-mobiler og nettbrett.
Yelp er tilgjengelig for både iPad, iPhone og Android-mobiler og nettbrett.

– Vi har en hjemmelaget algoritme som tar seg av både godkjennelsen av anmeldelser og rangeringen av de. Dette gjør vi for å for eksempel luke vekk falske positive anmeldelser som åpenbart er skrevet av noen av eierne selv, eller ekstremt negative anmeldelser som kan være skrevet av en konkurrent. Disse blir imidlertid ikke slettet, men lagt til på slutten av anmeldelseslisten, og merket som "skjult", forteller Warren.

Yelp oppfordrer alle bedrifter til å bli medlemmer og redigere profilene deres, slik at alt er korrekt. Da kan også brukerne føle at de ikke bare får kontakt med andre "yelpere", men også bedriften selv. Og for ekstra oppmuntring til aktiv bruk av nettstedet har Yelp egne elite-medlemmer og fester for brukerne sine.

– Vi oppfordrer alle til å bruke sine egne navn og profilbilder, slik at folk får et bedre forhold til det som blir skrevet. Det føles mer ekte. Som en ekstra bonus til de mest aktive og flinke brukerne våre, lar vi noen bli med i det vi kaller Yelp's Elite Squad. De kan bli inviterte til spesielle VIP-fester i byen sin, og også andre Yelp-fester som blir arrangert månedlig i hver by, for alle Yelp-brukere.

Prøv selv

Nå som Yelp er lansert i Norge er det bare å ta turen til det norske domenet, Yelp.no, og sette igang å anmelde stedene du besøker. I første hånd vil Yelp fokusere på Oslo, men nettsiden er tilgjengelig for alle som vil prøve, og du kan anmelde steder i hele Norge. Warren, som bare er innom på en liten snartur for å promotere lanseringen, har allerede planlagt flere av anmeldelsene sine for turen her i Norge.

– Jeg tror jeg skal begynne med å skrive om et sted ble anbefalt som het Illegal Burgers, som var kjempebra. Så skal jeg nok skrive om et smørbrødsted rett rundt hjørnet her, hvor jeg fikk kanskje det beste, og dyreste, kalkun-smørbrødet jeg noen gang har spist. Også elsket jeg de søte hjerteformede vaflene man får her. De skal jeg skrive om før jeg reiser, smiler Warren.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen