Opel Corsa-e kommer på norske veier til våren og vil koste fra 249 900 kroner pluss levering.
Opel Corsa-e kommer på norske veier til våren og vil koste fra 249 900 kroner pluss levering. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Nå har Opels elektriske Corsa fått pris

Vi tok en nærmere kikk på den.

Frankfurt / Tek.no: Opel varsler i dag at deres kommende Corsa-e vil starte på 249 900 kroner pluss frakt og levering, akkurat det samme som søstermerket Peugeots egen e-208 og Renaults nye versjon av Zoe.

De to førstnevnte har batterier på 50 kilowattimer, mens Zoe har 52 kilowattimer.  WLTP-rekkeviddene er på henholdsvis 330, 340 og 390 kilometer. Dermed ser det ut til å bli tøff konkurranse i segmentet for kompakte elbiler fremover. 

Identisk med Peugeot e-208 

Corsa-e får en elmotor på 100 kW (136 hestekrefter) og maksimalt dreiemoment på 260 Nm. Det skal gi 0-100 kilometer i timen på 8,1 sekunder, som er identisk med e-208 og understreker at disse to er bygget over samme lest. 

Bagasjerommet er ganske dypt. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Varmepumpe er standard på Corsa-e, og det er dessuten støtte for inntil 100 kilowatt hurtiglading. Automatisk nødbrems, skiltgjenkjenning, aktiv filholder, varme i rattet og 7-tommers skjerm er også standard selv på innstegsnivået e-Selection. 

Nivået opp, kalt e-Edition, oppgraderer ombordladeren fra 7,4 til 11 kilowatt og legger til Eco Led-lys for 257 900 kroner.

Toppnivået e-Elegance koster på sin side 271 900 og oppgraderer interiøret til delskinn, byr på oppgradert midtkonsoll, elektriske vindusheiser bak, LED-belysning innvendig og oppgraderte felger. 

Lite revolusjonerende i førermiljøet på Corsa-e. Også «girspaken» er beholdt i den elektriske versjonen. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Neppe over 300 000 

Den oransje fargen på promobildene til Opel er for øvrig standard, mens alle øvrige farger koster 4000 kroner ekstra. I tillegg er det muligheter for en del ekstrautstyr selv på toppen av e-Elegance-nivået, men informasjonssjef for Opel i Bertel O. Steen, Stein Pettersen, sier en topp utstyrt Corsa-e neppe vil koste over 300 000 kroner. 

Det er potensielt sett en ganske attraktiv pakke, men samtidig vet vi at Volkswagens ID.3 skal starte på under 330 000 kroner i 1st-versjonen med 58 kilowattimer batteri, og denne vil også være rimelig godt utstyrt. 

  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Corsa-e skal være klar for norske veier til våren. Pettersen sier de har lært av en «viss annen elbil» og at de vil være forsiktige med å antyde hvor mange biler det kommer til Norge neste år. 

– I 2015 leverte vi rundt 1000 Corsa i Norge i løpet av året, og vi tror det blir flere enn det, men om det blir 1100 eller 1700 er vanskelig å si. Utvalget blir større og konkurransen annerledes enn den har vært. Det er også veldig uforutsigbart hvordan det europeiske markedet blir fremover, sier Pettersen. 

Baksetet i Corsa-e er ikke laget for langbeinte, verken i høyden eller lengden. Undertegnedes 183 centimeter gikk akkurat under taket, men det var såvidt. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Får app 

Corsa-e får også støtte for Opels Connect-løsning og dermed en tilhørende app som kan brukes til å styre lading og liknende.

Den vil nok neppe bli tilgjengelig i Norge helt fra start, sier Pettersen, men det skal ikke være snakk om lang tid før også norske kunder får nyte godt av appen. 

Før Corsa-e lanserer Opel også en ny fossil variant av Corsa, men den vil sannsynligvis bli en «parentes» i Norge sammenliknet med elbilen, sier Pettersen. 

Det digitale instrumentpanelet blir nok ikke beskyldt for å være hypermoderne og innovativt, men det gjør nytten. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no
 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen