Tesla Model 3 har nå fått offisiell rekkevidde for alle utgavene med det store batteriet.
Tesla Model 3 har nå fått offisiell rekkevidde for alle utgavene med det store batteriet. (Stephen Lam)

Nå har også de nye versjonene av Tesla Model 3 fått offisiell rekkevidde

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Nylig varslet Tesla at de kom til å starte leveransene av Dual Motor og Performance-versjonene av Model 3, og nå har den amerikanske miljømyndigheten EPA offentliggjort sine rekkeviddetall også for disse versjonene.

Det melder Electrek

Samme rekkevidde 

Interessant nok er rekkevidden oppgitt til de samme 310 miles (499 kilometer) for alle versjonene, mens både Performance- og Dual Motor-utgavene har et høyere oppgitt forbruk enn den vanlige Long Range-utgaven, med cirka 18 kWh/100 kilometer mot drøye 16,1 kWh/100 km. 

Grunnen til at rekkevidden er den samme, skal være at Tesla ba om å få den offisielle rekkevidden redusert for den første Model 3-utgaven, men ikke har gjort det for de nye. Den offisielle rekkevidden var i utgangspunktet nemlig 334 miles eller nesten 538 kilometer. 

Mange spekulerte i at dette var for å minske gapet mellom Model 3 og Model S, siden sistnevnte er en betraktelig dyrere bil. Clean Technica lanserte imidlertid også tanken om at det var for å ta høyde for høyere strømforbruk når alle bilens autopilot-funksjoner kan tas i bruk.  

Tesla har som kjent ikke startet produksjonen av den billigste versjonen med det minste batteriet, så rekkevidden for denne er enda ikke testet. Tesla oppgir den selv til 210 miles, altså 338 kilometer. 

Rekkevidde og forbruk for de nye Tesla Model 3-versjonene. Foto: Skjermdump fueleconomy.gov

211 kW

EPA oppgir i sine tall også motoreffekten fra motorene som sitter i de ulike Model 3-versjonene. 

  • Long Range: 211 kW 
  • Long Range, Dual Motor: 147 + 188 kW
  • Long Range, Dual Motor, Performance: 147 + 211 kW. 

EPA-testene er ansett for å være de strengeste og mest realistiske av de ulike standardene for rekkeviddetesting.

Den nye europeiske WLTP-standarden er bedre enn den gamle NEDC-standarden, men oppleves fortsatt som i snilleste laget for de fleste kjøreforhold. 

At bilene nå har fått offisielle EPA-tall gjør også at Tesla nå kan begynne å levere dem til kunder. I Norge ventes de første kundebilene i starten av 2019. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen