Dette er et infrarødt bilde WISE har tatt av Melkeveiens nærmeste nabo, Andromeda. Fargene er endret i forbindelse med analyseringen. (Bilde: NASA/JPL-Caltech/WISE Team)

Nå har forskerne lett igjennom 100 000 galakser

Fortsatt tomhendt i jakten på nye, store sivilisasjoner.

Finnes det superavanserte sivilisasjoner i andre galakser? Kanskje. Men i en ny studie fra Penn State University i USA har man studert infrarøde bilder fra 100 000 galakser i nærheten, uten å finne åpenbare spor av dem.

Poenget har selvsagt ikke vært å prøve å se galaksens eventuelle innbyggere, men å studere energien som galaksen sender ut.

– Ideen bak forskningen vår er at, hvis en hel galakse har blitt kolonisert av en avansert, romfartsbasert sivilisasjon, ville vi kunne måle energien denne sivilisasjonen produserer ved hjelp av infrarøde mellombølgestråler, forteller professor Jason T. Wright fra Penn State.

Infrarødt bilde av en nebula nær stjernen 48 Librae, oppdaget ved hjelp av WISE. Foto: Roger Griffth (Penn State) / IPAC (NASA/JPL-Caltech)

Det er tilfeldigvis akkurat den typen stråling romteleskopet på satellitten WISE er laget for å registrere, og det er den som har tatt bildene som forskerne har lett gjennom.

Vil studere 50 galakser nærmere

Selv om forskerne ikke fant åpenbare spor etter enorme rom-imperier, fant de 50 galakser med uvanlig høy stråling av typen de er på jakt etter. Disse vil de nå se nærmere på.

Forskerne har selvsagt ikke utelukket at det finnes intelligent liv i de galaksene de har studert, men om det gjør det bruker de altså ikke nok energi til at vi klarer å registrere det.

Det er kanskje godt nytt: Intelligente romvesener er én ting, men intelligente romvesener som har lagt under seg hele galakser – vel, de betyr sannsynligvis trøbbel. Det skjønner alle som har sett litt film.

Men med tanke på at man antar det finnes over hundre millioner galakser i universet, er det fortsatt nok av steder å lete.

Selv om de mektige sivilisasjonene uteblir, er NASA optimister