Tesla Model 3 Mid Range har fått EPA-rekkevidde på 418 kilometer.
Tesla Model 3 Mid Range har fått EPA-rekkevidde på 418 kilometer. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Nå har den nye versjonen av Tesla Model 3 fått offisiell rekkevidde

Fortsatt meget effektiv.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

260 miles/418 kilometer. Det er den amerikanske miljømyndigheten EPAs dom over Teslas nye «Mid Range»-utgave av Model 3. 

EPA-syklusen er som kjent strengere enn den europeiske WLTP-standarden og resultatene derfra er vanligvis mer realistiske enn tallene de fleste elbilprodusenter i Norge opererer med. 

Jaguars i-Pace har for eksempel en EPA-rekkevidde på snaue 377 kilometer, betraktelig mindre enn de 470 den kan skilte med i WLTP-tall. Den har et batteri på hele 90 kilowattimer, så Model 3 vil gå lenger med et betraktelig mindre batteri. 

Samme batteripakke 

Mid Range-versjonen av Model 3 ble lansert 19. oktober, og har et batteri som plasserer seg omtrent midt mellom Long Range- og den kommende Standard Range-utgaven.

EPAs dom over Tesla Model 3 Mid Range. Foto: Skjermdump fueleconomy.gov

Den ble sannsynligvis lansert som et kompromiss til de som ventet på den billigste varianten av bilen, men fortsatt ville ha tilgang til det fulle skattefradraget, som kun gjelder til 31. desember. 

Electrek hevder å vite at batteriet er på 62 kWh, mot henholdsvis 75 og 50 kWh for de to andre. Det skal likevel dreie seg om den samme batteripakken som i den største utgaven, bare med færre celler. Long Range-varianten har for øvrig en EPA-rekkevidde på 499 kilometer. 

Mer effektiv enn Kona 

Litt overraskende er det riktignok at Mid Range-utgaven har lavere energieffektivitet enn Long Range-versjonen med bakhjulstrekk, med 27 kWh/100 miles mot 26. Likevel er den blant de aller mest effektive elbilene i sin klasse der ute.

Hyundai Kona Electric har for eksempel et forbruk på 28 kWh/100 miles hos EPA, noe som gir en total rekkevidde på 415 kilometer. Det fra et batteri på 64 kilowattimer. 

Den første «offisielle» Model 3-bilen ble for øvrig vist frem hos Tesla-forhandleren på Skøyen i Oslo nylig.

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sa da at planen var å åpne konfigurasjonsmodulen for reservasjonsinnehavere før nyttår, og at de første bilene vil dukke opp tidlig neste år. 

Når konfigurasjonsmodulen dukker opp får vi også vite prisene. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen