Nvidias Maxwell-arkitektur kommer endelig i skikkelig hissige utgaver for bærbare maskiner. (Bilde: Varg Aamo, Tek.no)

Nå får bærbare nesten like god grafikk som stasjonære maskiner

Nvidia har sluppet svært effektive grafikkbrikker for bærbare.

Nvidia lanserte i dag splitter nye grafikkbrikker for bærbare spillmaskiner. Den nye generasjonen går under navnet Maxwell og er selskapets tiende grafikkbrikkeserie. GTX 970M og GTX 980M er de nye brikkene i serien, og disse skal ifølge Nvidia være dobbelt så energieffektive som den forrige Kepler-generasjonen.

Tetter gapet mellom bærbare og stasjonære

Med Maxwell ønsker Nvidia å få mest mulig kraft ut av hver eneste watt skjermbrikkene trekker. Dette er ikke noe nytt. Fra den strømsultne Fermi-arkitekturen i 2010 til den forrige Kepler-arkitekturen gikk effektforbruket nedover samtidig som ytelsen fortsatte oppover.

Foto: Nvidia

Der stasjonære datamaskiner i all tid har levert langt bedre ytelse enn bærbare PC-er på samme tidspunkt, har vi de siste årene sett at mobile grafikkbrikker har nærmet seg fullgod ytelse med stadig større jafs. 

Nvidias nye Maxwell-arkitektur er intet unntak. Der mobilversjonen av Fermi tilsvarte omtrent 40 prosent av ytelsen til datidens stasjonære variant, tok Kepler steget opp på 60 prosent av ytelsen. Nye Maxwell skal ifølge Nvidia gi deg hele 80 prosent av ytelsen som et fullblods skjermkort for stasjonære gir, bare i en langt mer kompakt utgave.

Vi testet Nvidias nye råskinn, GTX 980:
– Er den ubestridte kongen på haugen, mente vår ekspert »

Nvidia skriver i en pressemelding at de nye GTX 970M- og GTX 980M-brikkene gir dobbelt så god ytelse i spill som Battlefield 4 og Metro Last Light i forhold til den første Kepler-generasjonen (600M-serien). Disse titlene skal videre trives godt selv på høye detaljinnstillinger i oppløsninger som 2500 x 1400 bildepunkter.

Spill på farten

En ny teknologi, kalt Battery Boost, skal ifølge Nvidia gjøre deg som har gått til innkjøp av en spillmaskin med en av de to nye Maxwell-brikkene mer uavhengige av stikkontakten. Batteritiden skal nemlig kunne økes med opptil 100 prosent i forhold til i dag, og det uten at du trenger å foreta deg noe som helst.

Konseptet går ut på at maskinen din ikke automatisk skal kjøre alt på fullt når du spiller. Du velger en passende bilderate, for eksempel 30 bilder i sekundet, og deretter sørger grafikkbrikken for å holde denne. De ulike komponentene vil altså kunne jobbe på redusert spenning, og likevel få de resultatene du vil ha.

Jevnere bilde enn tidligere

Foto: Nvidia

De nye Maxwell-brikkene er så kraftige at de ikke utnyttes maksimalt ved lavere oppløsninger. Men Nvidia skal ha funnet en måte å få kortene til å gi deg valuta for pengene selv om du ikke spiller i slik skyhøy oppløsning. Selskapet lanserer nemlig en helt ny teknologi sammen med GTX 900M-serien av skjermbrikker kalt Dynamic Super Resolution, eller DSR. Denne gir deg høyere bildekvalitet på lavere skjermoppløsninger ved å kjøre spillet i en høyere oppløsning enn skjermen din støtter. 

Dersom du skrur på DSR, vil spillet rendres i høyere oppløsning, eksempelvis 4K. Da vil de høyoppløste teksturene kunne samples med flere punkter, hvor det på en lavere oppløsning og grovere rutenett ville kunne «bomme» på noen av punktene. Således blir det hentet ut jevnere og mer korrekt bildeinformasjon.

Grafikken blir så kjørt gjennom et filter og «projiseres» deretter på skjermen med lavere oppløsning – men med den bedre bildekvaliteten i behold.

Ulempen med DSR er at det jo krever mer grafikkrefter – spillet skal jo rendres i den høyere oppløsningen – pluss at spillets grafiske grensesnitt også blir ganske smått dersom det ikke kan skaleres i innstillingene. Men effekten kan selvsagt slås av i virkelig krevende spill som kan komme i fremtiden. Teknologien vil være eksklusiv for skjermbrikkene i Maxwell-serien, i alle fall i en begrenset periode, før den eventuellt slippes til enkelte eldre skjermbrikker gjennom GeForce Experience-programvaren.

Resultatet er godt synlig i enkelte spill, som du kan se selv:
Vi fikk demonstrert DSR på besøk hos Nvidia »

Ny kantutjevningsteknologi

Foto: Nvidia

Sammen med DSR byr Nvidia på en helt ny teknologi for kantutjevning som har fått navnet MFAA, eller Multi-Framed Sampled Anti Aliasing. Kantutjevning handler om å få linjer og kanter til å se mindre hakkete ut, men dette har ofte skjedd på bekostning av den viktige bildeflyten.

Med MFAA har Nvidia funnet en måte å tegne opp glatte linjer og rette kanter på som ikke tapper grafikkbrikken for krefter. MFAA skal være 30 prosent mindre intensivt enn den tilsvarende MSAA-teknologien som Nvidia bruker på nåværende generasjons skjermbrikker. MFAA er eksklusiv for skjermbrikker i Maxwell-serien.

Les mer om teknologien i vår gjennomgang av Maxwell GTX 970 og GTX 980 »

De som skaffer seg en spillmaskin med enten GTX 970M- eller GTX 980M-brikken, skal dessuten få servert realistisk lyssetting i sanntid og bedre refleksjoner i de spillverdenene han besøker. 

Hva dagens lansering vil ha å si for salget av dedikerte grafikkort for stasjonære spillmaskiner på sikt er foreløpig uvisst, men etter hvert som folk oppdager at de får tilnærmet lik ytelse i et mobilt format som på skrivebordsmaskinen, kan det være at mange vil nøye seg med den bærbare grafikken.

Vi kommer selvsagt tilbake med tester av de nye bærbare spillmaskinene, for å sjekke om de virkelig byr på nær stasjonær ytelse som Nvidia hevder. Foreløpig er det bekreftet at Multicom skal levere datamaskiner med de nye 900M-brikkene, og det samme skal Asus med sin G751, samt MSI i sine GS70- og GS60-modeller.

Dette er Nvidias nye Maxwell-arkitektur:
Kan åpne helt nye muligheter, mener Nvidas tekniske markedssjef (Ekstra) »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen