Kia er klare med prisene på nye Soul. Topputgaven tikker inn på litt under 100 000 kroner mer enn den tidligere topp-Soulen kostet.
Kia er klare med prisene på nye Soul. Topputgaven tikker inn på litt under 100 000 kroner mer enn den tidligere topp-Soulen kostet. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Nå er prisene på nye Kia Soul klare

Blir litt dyrere enn vi kanskje hadde håpet.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Kia varsler i dag at prisene på den kommende nye generasjonen av Kia Soul er klare.

Bilen vil som kjent komme i to batteri- og motorstørrelser og totalt tre utstyrsnivåer, og prisene blir som følger: 

39,2 kWh batteri - 279 km WLTP-rekkevidde, 136 hestekrefter:

  • Classic: 279 900 kroner
  • Active: 310 900 kroner
  • Exclusive: 326 900 kroner

64 kWh batteri - 452 kilometer WLTP-rekkevidde, 204 hestekrefter

  • Active: 349 900 kroner
  • Exclusive: 365 900 kroner

Disse prisene er inkludert levering i Drammen. Soltak (kun tilgjengelig på Exclusive), tofarget eller metallic-lakk og en såkalt SUV-pakke koster ekstra.

Her er det dessuten verdt å legge merke til at det kun er fargen «Clear White» som er inkludert. Denne kommer kun i kombinasjon med rødt tak. 

Alle andre farger innebærer et tillegg på 6000 kroner. 

Dyrere enn håpet  

Prisene ligger kanskje litt over det vi hadde håpet for nye Soul, basert på det vi opplevde da vi kjørte bilen noen timer for et par uker siden. Da skrev vi at Kia burde ned mot en pris på rundt 350 000 kroner for toppnivået for å differensiere Soul nok fra storebror Niro, blant annet.

Niro koster 377 400 kroner, men har flere års leveringstid om du bestiller nå. 365 900 kroner er også betraktelig mer enn Hyundai Kona, som har samme batteri og drivlinje som Soul, og omtrent det samme som Opel Ampera-e, som nylig måtte ned i pris fordi svært få tilsynelatende var villige til å kjøpe den til 400 000 kroner. 

Fortsatt ganske lav sittepute bak, men ikke verre enn vi har sett i mange andre elbiler. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Da vi kjørte bilen konkluderte vi imidlertid også med at energiforbruket på Soul ikke virket å ha gått betydelig opp selv om batteriet er blitt mye større, og at det derfor ikke burde by på voldsomt store problemer å nå 400 kilometer reell rekkevidde ved landeveiskjøring med det største batteriet.

Modellen med det minste batteriet ligger til sammenlikning rundt prisen på Volkswagens e-Golf, som i disse dager er å få til rundt 300 000 kroner. Den har et batteri på drøye 35 kilowattimer og en rekkevidde på 229 kilometer, men er også en større bil med bedre bagasjeplass. 

Bagasjerommet er blitt litt større på den nye utgaven. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

 

Hva får du? 

Det som i hovedsak skiller Classic fra Active og Exclusive er først og fremst at den mangler varmepumpe, som reduserer energiforbruket til oppvarming, har en mindre infotainmentskjerm uten innebygget navigasjon og appstøtte og bare manuelt justerbare seter. Den har heller ikke elektrisk innfellbare speil. 

Exclusive skiller seg fra Active blant annet med skinnseter, head-up-display, blindsonevarsel og varsling for kryssende trafikk bak ved rygging og parkeringssensorer både foran og bak. 

Alt annet av sikkerhets- og komfortteknologi er standard på alle utstyrsnivåer, som automatisk nødbremsesystem, filholder, adaptiv cruisekontroll og ryggekamera. Takrails som kan bære opptil 100 kilo er også standard for alle nye Soul-modeller.

Interiøret i nye Soul. Classic-utgaven har en mindre infotainment-skjerm, mens Active mangler skinnseter. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Lengre enn før 

Det som skiller nye e-Soul fra dagens modell er først og fremst at den har blitt 55 millimeter lenger, noe som blant annet har bidratt til at bagasjerommet er økt til 315 liter.

Det er fortsatt lite sammenliknet med mange andre elbiler, men noen titalls liter mer enn dagens Soul-utgave. I tillegg er det som nevnt kommet på plass mye mer moderne teknologi, både når det gjelder sikkerhet og komfort. 

Nye e-Soul beholder stort sett designlinjene fra dagens Soul, men har fått et litt mer moderne uttrykk. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

De første bilene er allerede på plass hos Kia-forhandlere for visning og prøvekjøring, og de første kundebilene er ventet i juli/august. Kia har tidligere sagt at det vil være modellen med det største batteriet som kommer først, med det minste batteriet et par-tre måneder senere. 

I slutten av mars var det snaut 2000 nordmenn i kø for bilen. Det er omtrent det samme nå, opplyser Kia, som bør bety at de fleste skal kunne få bil allerede i år. Kia har tidligere sagt at de venter mellom 1500 og 2000 e-Soul til Norge i år. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen