50 kWh batteri skal gi DS 3 Crossback E-tense en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer.
50 kWh batteri skal gi DS 3 Crossback E-tense en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer. (Foto: PSA)

Nå er prisene på DS 3 Crossback E-tense klare

Men bare noen få kunder vil kunne få bil i år.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Elbilen DS 3 Crossback E-tense ble lansert litt ut av det blå i fjor høst, med en lovnad om startpris på rundt 300 000 kroner og et batteri på 50 kilowattimer. 

Nå er DS Automobiles klare for å offentliggjøre den endelige prisingen på bilen. Den blir som følger, inkludert frakt og levering: 

  • DS 3 Crossback E-tense So Chic: 319 900 kroner 
  • DS 3 Crossback E-tense Grand Chic: 349 900 kroner

Det gjør dermed at DS høyst sannsynlig plasserer seg akkurat i landskapet til den rimeligste Tesla Model 3-varianten både hva gjelder pris og batteristørrelse. Tesla varslet forrige uke at europeiske kunder vil få anledning til å bestille innstegsversjonen i løpet av tre til seks måneder

Noen får biler i år 

– Etterspørselen etter elbiler i Norge bare stiger og stiger. Det norske markedet har prioritet for levering av elektriske DS 3, og de 100 første reservasjonskundene vil få mulighet til å få bil allerede høsten 2019. Vi er svært fornøyde med prisen og vi forventer betydelig pågang, sier Thomas Christensen, direktør for DS Automobiles hos Bertel O. Steen, i en pressemelding. 

Grand Chic legger blant annet til seter og interiør i delskinn, nøkkelfri adgang, parkeringssensorer foran, ryggekamera, LED Matrix-hovedlykter, mørke bakruter, head-up display i frontruta og ikke minst en oppgradering fra 7 til 10 tommer skjerm og såkalt «Connected 3D»-navigasjon. 

Alt er imidlertid også tilgjengelig for innstegsmodellen, så det er adgang til å plukke og velge etter eget ønske. Prisene inkluderer for øvrig kun standard hvit lakk, så alle andre fargevarianter koster mellom 4000 og 5600 kroner ekstra, med ytterligere tillegg for tak i kontrastfarge. 

DS 3 Crossback E-tense. Foto: PSA

1600 på liste 

PSA-gruppen, som står bak DS-merket, sier at alle kunder som signerer kontrakt i 2019 vil få bil i løpet av første halvår 2020. 

– Kunder som ikke har reservert bil vil også få bil i 2020, men antakelig nærmere andre halvår, heter det i pressemeldingen, som også varsler at reservasjonsmuligheten vil stenge allerede kommende onsdag, altså 6. mars.

Det skal være drøyt 1600 som har betalt inn 3333 kroner for en plass i køen så langt. 

Innvendig gir diamantmønsteret (tilvalg) et ganske unikt inntrykk. Foto: PSA

Kona-størrelse 

DS 3 Crossback E-tense er 4,12 meter lang og 1,8 meter bred, og er dermed omtrent akkurat like stor som en Hyundai Kona (4,18 meter lang). Bagasjerommet er oppgitt til 350 liter, 18 liter mer enn nevnte Kona. Kona har imidlertid et litt større lasterom med baksetene slått ned, med 1114 mot 1050 liter. 

Motoren på DS 3 Crossback E-tense er på 136 hestekrefter, med 260 Nm maksimalt dreiemoment. Det gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,7 sekunder og en topphastighet på 150 kilometer i timen.  

Rekkevidden er oppgitt til 320 kilometer etter WLTP-standarden, og batteriet kan håndtere hurtiglading med opptil 100 kW effekt. Bilen kan også håndtere «saktelading» med opptil 11 kW, noe som tar batteriet fra tomt til fullt på cirka fem timer.

Dette ser imidlertid ut til kun å være tilgjengelig fra og med våren 2020, så kunder som får bilen sin i år vil kun ha anledning til å lade med maksimalt 7,2 kW. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen