(Bilde: Facebook)

Nå er du mindre synlig på Facebook

Lurer du på hvorfor oppdateringene dine gir mindre respons enn tidligere?

Synes du at alt du poster på Facebook får mye mindre respons enn tidligere? Uteblir kommentarene som tidligere haglet? Det er ikke bare innbilning, og du er heller ikke alene.

Adweek mener nemlig at de siste endringer i Facebooks algoritme fører til en halvvering i antallet ganger en oppdatering blir vist.

Få blir færre

Algoritmen det er snakk om er Facebooks Edgerank-algoritme, som er den som avgjør hvilke oppdateringer som blir vist til den enkelte bruker. Er ikke oppdateringen eller siden din relevant nok så blir ikke oppdateringer vist.

Det er nemlig ikke slik at alle som har trykket «like» på en side, vil få oppdateringer derfra. Tidligere ville rundt 25 prosent av de som har trykket like også få opp nye oppdateringer, men nå er dette nede på 12 prosent.

Nå er det ikke sikkert at dette betyr så mye i praksis. Den nye algoritmen skal blant annet vektlegge hvem som er trolige til å respondere på oppdateringene. De som ikke får se oppdateringer er de som ikke i noen særlig grad har respondert tidligere.

På Hardware.nos egen Facebook side så har vi så absolutt merket dette. Ser vi mot sommeren og frem til i dag snakker vi om en halvering i antallet personer som ser oppdateringene våre, samtidig har antallet følgere bare økt.

Skaper Facebook et marked for seg selv?

Det som setter en liten spiss på det hele er at denne endringen kom kort tid etter at Facebook åpnet opp for en betalingsløsning, der virksomheter kunne betale for å få vist frem oppdateringene sine for flere brukere.

Kritiske røster har hevdet at Facebook har skapt et kunstig behov for synlighet, og dermed et eget marked for sine egne løsinger. Facebook har rast i verdi etter en historisk børsnotering, dermed skal vi ikke utelukke at selskapet ser etter nye inntektskilder.

Facebook selv uttaler at grunnen til endringene er at man ønsker å gi de absolutt mest relavante oppdateringene til sine brukere, og da faller nødvendigvis en del i gjennom.

(Kilde: Adweek)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen