Audi e-tron-prisene er nå klare, og de fleste må nok belage seg på å legge ut betraktelig mye mer enn startprisen på drøye 650 000 kroner.
Audi e-tron-prisene er nå klare, og de fleste må nok belage seg på å legge ut betraktelig mye mer enn startprisen på drøye 650 000 kroner. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Så mye skal Audi e-tron koste

Utstyrspakkene ser ut til å bli svindyre.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Da Audi endelig viste frem e-tron quattro i sommer, varslet de at startprisen ville være 651 900 kroner i Norge. Nå er imidlertid prisene på alle utstyrsvariantene klare, og det er som forventet et solid hopp fra 651 900 kroner til de øvrige. Det var elbil24 som først meldte om saken. 

Her er prisene: 

  • Audi e-tron 55: 651 900,-
  • Audi e-tron 55 Edition One: 877 150,-
  • Audi e-tron 55 Limited: 899 900,- 

Du kan også plukke utstyr etter eget ønske, og sånn sett kan du da prise bilen nærmest slik du vil. 

Et eksempel  

Audi e-tron

  • 95 kWh batteri som gir «over 400 kilometer rekkevidde» etter WLTP-standarden. 
  • 365 hestekrefter, men egen boost-modus som kan øke til 400. 665 Nm maksimalt dreiemoment.
  • Topphastighet 210 kilometer i timen, 0-100 km/t på 5,7 sekunder. 
  • Firhjulstrekk
  • Kan lades med opptil 150 kW effekt. Både kjøling og varming av batteriet. 

Adaptiv cruisekontroll er for eksempel ekstrautstyr på innstegsmodellen. Det er også ryggekamera, skinnseter, setevarme, elektrisk justerbare seter, glasstak og muligheten for å forhåndsoppvarme bilen, enten fra app eller fra bilen selv, for å nevne noe. 

Om vi setter inn alt dette får vi følgende regnestykke: 

  • Audi e-tron 55: 651 900,-
  • Adaptiv cruisekontroll (del av «assistentpakke tur»): 20 130,- 
  • Ryggekamera: 5 020,-
  • Skinn Valcona: 25 090,-
  • Setevarme foran og bak: 8 120,-
  • Elektriske seter foran: 13 350,-
  • Panoramasoltak: 15 900,-
  • Førklimatisering: 850,- 

Dette gir en pris på rundt 740 000 kroner, og vil du ha de «virtuelle» utvendige speilene, som i praksis er små kameraer der speilene vanligvis sitter, må du legge på ytterligere rundt 16 500 kroner. 

PR-sjef Morten Moum i Audi Norge sier imidlertid til Tek.no at prislisten som ligger ute ikke er fullstendig, og at det vil komme gunstige pakkeløsninger sammen med den komplette listen. 

E-tron kan utstyres med kameraer i stedet for sidespeil, noe som både reduserer blindsonen og gjør bilen mer aerodynamisk. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

7000 i kø 

Da vi nylig var og så på bilen i Oslo, fortalte Audi at de hadde rundt 6770 nordmenn i kø for e-tron. Planen er å starte med kontraktssigneringer rundt månedsskiftet november-desember, sa Audi Norge-sjef Elin Sinervo den gang, med de første kundeleveringene «tidlig på nyåret». 

Hun kunne ikke si noe om antall biler som ville komme til Norge neste år, men sa at de var «trygge på at de ville få mange biler». 

Hovedkonkurrentene er for øvrig sannsynligvis Tesla Model X (startpris 714 220 kroner), Jaguar i-Pace (649 900 kroner etter en nylig prisøkning) og Mercedes-Benz EQC (foreløpig ukjent pris). Prisen på Teslaen inkluderer imidlertid både setevarme, skinnseter, ryggekamera og panoramatak som standard. 

Porsches kommende Mission E Cross Turismo vil nok for øvrig også melde seg på her: 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen