Nå brukes Oculus rift til reklame også i Norge

Mercedes-Benz er først ute med spenstig løsning.

Industrien som dreier seg rundt virtuell virkelighet er i full eksplosjon, og i spissen står de Facebook-eide brillene til Oculus Rift. De har lenge vært sett på som et produkt for spillere, men det siste året har både filmbransjen, kirurger og selskaper som ønsker å reklamere på en ny måte virkelig fått øyene opp for teknologien.

Mercedes-Benz har denne uken satt opp en helt spesiell VR-rigg på SAS' innlands-lounge på Oslo Lufthavn. Ved å spenne på deg et par av Oculus Rifts nyeste VR-briller, DK2, kan du sette deg inn i en splitter ny Mercedez C-klasse og få et hint av opplevelsen det vil være å kjøre opp opp Trollstigen eller langs Atlanterhavsveien – to veistrekninger som i seg selv er spektakulære

Målet er selvsagt å til syvende og sist bygge merkevare og styrke salget, men selv om det skulle være uaktuelt for deg å kjøpe en ny bil er det en annen oppside å spore i kjølvannet. VR er i ferd med å nå bredere, og selskap etter selskap tester nå mer og mer innhold til brillene – noe teknologien sårt trenger

Redbull, Oakley, British Airways og mange flere har nemlig prøvd seg på VR-konsepter allerede, og et hvert eksperiment er ny lærdom for teknologien, og nå har Mercedes-Benz altså satt opp en rigg som er den første av sitt slag her i Norge.

Vi fikk prøvekjøre løsningen både opp Trollstigen og utover i det vakre Atlanterhavsgapet, se video om hvordan det opplevdes under.

Artikkelen fortsetter etter filmen.

Vi har testet Oculus Rift DK2:
Teknologien har definitivt blitt mye bedre » (Ekstra)

Vil nå bilkjøperne med VR

Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz.
Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz og mediebyrået Starcom, som kom opp med konseptet, ideen og stod for gjennomføringen, håper løsningen vil fremstå som noe helt nytt for mange, nettopp fordi de er tidlig ute med et opplegg av denne typen:

– Målet vårt er å nå ut til de vi ønsker å selge en bil til. Vi ser hele tiden etter muligheter for å snakke til folk på en relevant måte der de allerede er, og også by på noe som er så kult at de ikke tenker «nå ble jeg eksponert for reklame», men heller «wow, det her var kult», sier Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz til Tek.no.

– Når det er sagt, så er dette også en unik måte å få vist frem interiøret i vår nye C-klasse til mennesker som normalt ikke ville gått inn i en forhandler og besøkt den bilen, sier han.

Selv synes vi det løsningen var god. Med brillene påspent kunne vi ta førersetet og speide ut frontruta, bakvinduene eller ut takluka mens vi kjørte oppover Trollstigen. Til og med speilene var med, og viste hva som skjedde bak oss. Som vi har gjort i utallige Oculus-demonstrasjoner tidligere kjente vi også et hint av sug i magen når vi kjørte over Storeseisundet bro langs Atlanterhavsveien, eller rundt svingene opp Trollstigen. 

En annen finurlig ting: Da vi kjørte mot Storeseisundet bro og akkurat hadde passerte navnskiltet, kastet jeg meg instinktivt rundt til høyre for å prøve å lese hva skiltet sa mens vi passerte – akkurat som jeg normalt gjør på en virkelig biltur. En liten detalj, men også en god indikasjon på at det er mulig å gjenskape deler av opplevelsen av å kjøre i den virkelige verden.

Om opplevelsen leder til at flere velger å kjøpe en Mercedez, vet selskapet selv rett og slett ikke med sikkerhet enda. De har selvsagt troen på det, men dette er fortsatt på mange måter en test. Og om løsningen som nå står på Oslo Lufthavn lykkes, forteller Nøkleby at de definitivt vil vurdere å vise frem flere biler på samme måte:

– Teknologien ligger jo der nå, og dette vil bare utvikle seg. Grafiske småproblemer vil fikses og bli drastisk bedre over tid, og så kan vi legge til funksjoner som at du kan velge fritt hvilken bil med ulike interiører du vil kjøre, sier Nøkleby.

Laget av Hamar-selskap

Storseisundet bro langs Atlanterhavsveien.
Storseisundet bro langs Atlanterhavsveien. Foto: paffy, Shutterstock

Det er det Hamar-baserte selskapet Making View som står for den tekniske løsningen. Selskapet har spesialisert seg på å filme 360-graders video, altså video som fanger opp alt rundt deg, over og under, og sy dette inn i en eller annen løsning som selskaper etterspør. De har gjort det mulig for en stridsvognfører i Forsvaret å kjøre med Oculus Rift på hodet fremfor å se ut luka, for deg å se hvordan det ville vært å enten fly småfly, eller å oppleve en Formel1-bil fra førersetet – for å nevne noe.

– Vi har laget en kamerarigg med mange sensorer som filmer alt som skjer 360 grader rundt og over bilen. Så har vi kjørt Trollstigen og Atlanterhavsveien med kameraet på taket av en bil og filmet veistrekningen. Vi har så sydd sammen den videoen, fjernet bilen vi kjørte, og lagt et 360-graders stillbilde av den faktiske bilen vi vil vise frem på den videoen, forteller Pål S. Vindfallet i Making View til Tek.no.

Han legger til at de teknisk sett kunne ha filmet det hele ved å montere kameraet ved førersetet på den faktiske bilen og kjørt ruta, men at det ikke ville gitt den samme opplevelsen.

– Men i fremtiden og med en videreutvikling av konseptet kan vi gjøre bilen ennå mer realistisk ved å legge på video av speedometeret og alle mulig bevegelige ting inni bilen, slik at det oppleves som den faktiske bilen, forteller Vindfallet.

Under vår prøvetur la vi definitivt merke til at bildekvaliteten ikke akkurat var som å se film på TV. Men vi er likevel klare på at det blir litt feil å sammenligne en film av Trollstigen på TV, og det vi ser på her som en markedsføringskampanje. De som aldri har prøvd VR-brillene før vil nok uansett bli bergtatt av VR-opplevelsen alene, mens de som har testet Oculus Rift før – som oss – heller kjenner igjen miljøet. 

Stor tro på teknologien

Spektakulære Trollstigen.
Spektakulære Trollstigen. Foto: Kjersti Joergensen, Shutterstock

Making View har jobbet med 360-gradersformatet i 10 år, først i form av stillbilder og de siste årene i form av video. De har utviklet det meste av løsningene de trenger selv, noe de i dag nyter godt av. Selskapet har blant annet blitt en av YouTubes partnere når videogiganten nå skal satse på 360-graders video.

– Det letteste er å ta opp filmen, men så begynner jobben. Det kun håndarbeid som gjelder når vi skal postprodusere dette. Det siste året har vi klart å automatisere noe, men det er fortsatt håndlanget, sier Are S. Vindfallet, selskapets administrerende direktør.

Selskapet har også jobbet nært med Oculus Rift når de over de siste årene har utviklet VR-løsninger. Are Vindfallet har tro på at Oculus, som har til gode å lansere et endelig produkt, vil slå gjennom kommersielt i år, og at teknologien raskt kan bli allemannseie:

– Dette kommer til å bli mainstream. Jeg har vedda noen kasser øl med folk gjennom året på at vi om fem år fra nå har disse brillene hjemme og at det blir helt naturlig for oss å ta på brillene for å se en konsert, sjekke ut et turistmål eller lignende.

Også Mercedes-Benz har stor tro på at teknologien vil bli viktig og stor:

– Jeg helt overbevist om at dette blir en av de dominerende måtene å konsumere innhold på. Og jeg tror dette har et stort potensiale også for oss, sier Nøkleby.

– Facebook har ikke ødelagt Oculus Rift:
Derfor punger det sosiale nettverket ut 12 milliarder for noen sære briller » 

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen