Snapchat-oppdateringen som ga deg kjendisinnhold også fra folk du ikke fulgte i høyrefanen, fikk det glatte lag av brukerne. Nå gjøres den om.
Snapchat-oppdateringen som ga deg kjendisinnhold også fra folk du ikke fulgte i høyrefanen, fikk det glatte lag av brukerne. Nå gjøres den om. (Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

Nå blir Snapchat ny – igjen

Hører på brukerne og redesigner det forrige redesignet.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Etter den forrige storoppdateringen av Snapchat, var tilbakemeldingene fra brukerne svært negative. 1,2 millioner signerte for eksempel en underskriftskampanje for å få selskapet til å gå tilbake til forrige utgave.

Hovedkritikken gikk på at den nye Snapchat-versjonen blandet brukernes «stories» inn i den vanlige chat- og bildefeeden.

Selskapets argument var at de ønsket å skille merkevare-, kjendis- og medieinnhold fra innholdet til dine egne venner, men etter underskriftskampanjen svarte Snap at de skjønte at den nye versjonen hadde «føltes ukomfortabel for mange». 

Går tilbake

Snapchats redesignede høyrefane bringer stories fra venner tilbake. Foto: Snap

Nå har de gjort alvor av det de varslet i februar. Den nye Snapchat-oppdateringen går nemlig et steg tilbake til slik det var før, ved å flytte alle stories tilbake til skjermbildet som dukker opp når du sveiper til høyre fra kamerafanen.

Snapper og chatmeldinger vil fremover dessuten dukke opp i kronologisk rekkefølge igjen, i stedet for at appen prøver å forstå hvilke som er viktigst og legger disse øverst. 

Stories fra vennene dine vil fortsatt dukke opp i en separat linje øverst i høyrefanen, og Snap har også lagt til en egen abonnementsfeed hvor innhold du abonnerer på vil dukke opp. 

Lavere inntjening 

Redesignet av Snapchat hadde tilsynelatende kun negativ effekt for selskapet. Selskapets siste kvartalsrapport viste for eksempel at selv om brukerbasen til appen hadde økt med fire millioner i løpet av kvartalet, gikk inntjeningen per bruker ned. Redesignet, som førte til at brukerne ser mindre innhold Snap får betalt for, fikk skylden. 

En undersøkelse fra YouGov blant brukere mellom 18 og 34 år viste også at innstillingen til Snapchat hadde gått betraktelig ned etter redesignet. Fra en topp på cirka 30 (på en skala fra minus 100 til 100) like før oppdateringen, var Snapchat så langt nede som 8 i april. 

Slik så den forrige Snapchat-oppdateringen ut. Foto: Snapchat

Snap opplyser at det nye redesignet er i ferd med å bli rullet ut til størstedelen av iOS-brukerne, mens de foreløpig ikke har sagt noe om når Android-brukerne får oppdateringen. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen