(Bilde: Montasje: Shutterstock/FacebookTeknofil.no)

Nå vil Facebook-reklamen følge deg rundt

Skal bare reklamere for ting som er rett rundt hjørnet fra deg.

Reklame på Facebook, apper og nettet generelt har vært med oss såpass lenge nå at vi langt på vei er blitt vant til dem. Ofte registrerer vi dem kanskje ikke i det hele tatt, og for annonsørene er jo det et åpenbart problem.

Ifølge Tech Crunch har Facebook derfor bestemt seg for å komme bedriftene til unnsetning, og lanserte nylig sin nye reklametjeneste «Local Awareness Ads».

Rett rundt hjørnet

Et eksempel på en annonse.
Et eksempel på en annonse.Foto: Facebook/Skjermdump fra YouTube

Tanken bak den nye tjenesten er at bedrifter og firmaer skal kunne tilby posisjonsbasert reklame. Informasjon om alder, yrke, reisemønster og interesser spiller også inn, slik at annonsen du får skal passe deg både geografisk og rent personlig. Fint så langt. Men slike reklamer har vi jo allerede?

Neida, ellers ville det jo ikke vært noen vits i å lansere tjenesten.

Men forskjellen på Local Awareness Ads og vanlige Facebook Ads er ikke umiddelbart helt åpenbar. Begge benytter seg av den ovenfornevnte informasjonen for å rette reklame mot den enkelte forbruker, så hovedforskjellen ligger i hvilket detaljnivå de går i.

Mens sistnevnte for eksempel kan gi deg reklamer som er relevante innen din egen kommune, gir den nye tjenesten deg reklamer som er enda mer lokale.

For eksempel kan bakeriet like rundt kvartalet varsle deg om at de har nybakte brød når du sjekker nyhetsfeeden om morgenen. Da er det større sjanse for at du faktisk kjøper et brød enn hvis du hadde fått den samme reklamen på kvelden og – ikke minst – fra et bakeri som lå 4 kilometer unna. En stor fordel med Local Awareness Ads er også at reklamen skiftes ut hvis du beveger deg ut av rekkevidden bedriften har satt for den. Slik får du aldri reklame for ting som ligger utilgjengelig langt unna for deg.

Ikke så ulike?

Et eksempel på rekkevidden på en spesifikk reklame. Denne kan økes eller minskes etter ønske.
Et eksempel på rekkevidden på en spesifikk reklame. Denne kan økes eller minskes etter ønske.Foto: Facebook/Skjermdump fra YouTube

På den måten kunne man kanskje kalle den nye typen reklame for «gangavstandsreklame», selv om bedriftene selv kan bestemme akkurat hvor lang rekkevidde reklamen skal ha. Bedriftene kan selvsagt også rette reklamene mot visse aldersgrupper og buke annen informasjon om den enkelte bruker, så sånn sett er det ikke så fryktelig mye annet enn nærområdeannonseringen som skiller den nye reklametypen fra den gamle.

Men, som Facebook selv presiserer i presentasjonsvideoen under: det er kun de som kunne ha gjort noe sånt, for ingen andre sitter på like mye informasjon om – nettopp – deg.

Facebook blir stadig mer multifunksjonelt:
Snart kan du betale via Messenger! »

(Kilde: Tech Crunch)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen