Illustrasjonsbilde

Nå skal Facebook fotfølge deg med annonser

Samler informasjon om deg i massive dataarkiver.

Facebook inngikk nylig et samarbeid med fire av verdens største datainnsamlingsfirma, som mellom seg karlegger bevegelsene til flere hundre millioner mennesker. Dette åpner for svært detaljerte annonsestyringer, basert på inngående kunnskap til hva du gjør andre steder enn på Facebook.

Nettstedet nevner selv for eksempel å vise deg en bestemt annonse bare hvis du er en person som drikker brus, eller gi deg egne annonser hvis du har tittet på ett spesifikt produkt i en nettbutikk.

Sporer bonuskort

Facebooks nye samarbeidspartnere heter BlueKai, Datalogix, Acxiom og Epsilon, og på sine egne nettsider forteller de blant annet at de daglig håndterer billioner av datatransaksjoner. De færreste har kanskje hørt om disse selskapene, men ifølge Datatilsynets informasjonsdirektør Ove Skåra sies det at blant annet Axciom sitter på mer informasjon om folk enn selv etterretningstjenestene rundt om i verden.

Teknikkene de benytter på Internett er varierte, men inkluderer blant annet å følge med på hva du gjør i sosiale medier, men også sporing gjennom såkalte «cookies». Ved hjelp av rabatt- og bonuskort holder de også styr på hva, hvor og når du handler i den fysiske verden, ifølge Rainey Reitman i EFF.

– Interessene dine, alderen din, handlehistorikken selv utenfor nettet, surfevaner, lokalisering og mye mer kan lagres av disse datainnsamlerne. Dette kan så brukes til å servere deg reklame – selv om du har passet på å ikke dele slik informasjon med Facebook, skriver Reitman i en artikkel på EFF sine nettsider.

Stans cookie-sporingen

I artikkelen sin hos EFF forklarer Reitman at det er tre ting du kan gjøre for å unnslippe såpass detaljert utlevering til Facebook som selskapene nå legger opp til.

For det første kan du installere et tillegg i nettleseren som blokkerer cookie-sporing. Dette vil gjøre at annonser levert av BlueKai på andre nettsteder ikke vil kunne koble dette til din Facebook-konto, og dessuten gjøre det generelt vanskeligere for alle å følge med på hvor du liker å surfe på nett.

EFF anbefaler et slikt tillegg som heter DoNotTrackMe, som fungerer i Firefox, Chrome og Internet Explorer. Alternativt foreslår de Ghostery, som fungerer i alle disse så vel som i Opera. Det skal også nevnes at de fleste moderne nettlesere har en innstilling som nekter nettsider å spore deg, som du enkelt kan slå på fra inne i nettleserens personverns-innstillinger.

Les vår guide til hvordan du kan surfe nettet uten å etterlate spor:
Slik blir du helt anonym på Internett »

Ikke spre kontaktinformasjon

For det andre råder EFF deg til å unngå å utlevere e-post-adressen eller telefonnummeret ditt på nett, så langt det lar seg gjøre. Facebook og de nevnte selskapene bruker nemlig begge disse detaljene for å koble informasjon fra forskjellige nettsteder, til din Facebook-konto og andre aktiviteter.

For tilfeller hvor slike detaljer er påkrevd, kan du heller sette opp en egen e-post-adresse, som du utelukkende bruker til undersøkelser og internett-registrering. EFF foreslår også at du kan ha et eget telefonnummer til slik bruk, og hvis dette er relevant for deg, koster det ikke noe å ha et kontantkort liggende i skuffen.

Be om å ikke bli utlevert

Det tredje alternativet er å besøke nettsidene til de fire datainnsamlerne, og å derfra be om å ikke få dine personopplysninger utlevert. Dette vil ifølge EFF ikke føre til at du slettes, men at dine opplysninger blir markert med «ikke gi dette til Facebook». Dette er imidlertid ikke til mye hjelp for norske brukere, ettersom først og fremst amerikanere har denne muligheten.

Det betyr ikke at det er fritt frem for å bruke din kjøpshistorikk i markedsføring – snarere tvert imot. Informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet forteller nemlig at norsk personvernlovgivning skal sikre deg mot denne typen utlevering.

– Det er den enkelte bedrifts ansvar å ikke gi dine opplysninger videre til noen som vil bruke de til målrettet markedsføring, forteller Skåra til Hardware.no.

– Dersom noen vil servere deg reklame basert på din personprofil skal du bli opplyst om det først. Det er imidlertid mange måter disse bedriftene kan samle inn data på som ikke er omfattet av norsk lov på samme måte, som for eksempel å følge med på hva du sier og gjør i andre sosiale medier, sier han.

Norske bonuskort trygge

Markedsdirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen bekrefter at de følger regelverket, og at Trumfkort-brukere ikke trenger å bekymre seg for utlevering. Selv om de registrerer en rekke opplysninger, vil det ikke være tale om å selge disse til noen eksterne partnere.

– Nei, bevares. Det vi registrerer blir kun brukt internt. For at vi skulle brukt kundeopplysninger eksternt, eller for å reklamere på Facebook, ville kundene måtte godkjent det først, forteller Fjeldstad til Hardware.no.

Facebook får snart helt ny design:
Se de radikale endringene her »

(Kilder: Facebook, EFF via Gizmodo)

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen