Nå blir det lett å få skikkelig spillgrafikk

Nvidia kommer med et program som vet hvilke innstillinger du kan bruke.

Som en del av helgens store skjermkortlansering, der Nvidia viste frem GeForce GTX 690, kom det også frem detaljer rundt et helt nytt konsept for optimalisering av innstillingene i spill.

Nvidia annonserte at de til sommeren vil lansere en betaversjon av det de kaller «GeForce Experience», et del av driveren som vet hvilke innstillinger du kan bruke i spillet ditt.

Driveren din sjekker hvilke maskinvare du har, prosessor, minne, lagringsmedium og skjermkort. Basert på dette sjekker den så opp mot Nvidias egen nettsky hvilke innstillinger og oppløsninger som er optimalt for deg.

Når du så starter et spill første gang vil du få presentert spillets standardinnstillinger parallelt med de Nvidia foreslår. Derfra kan du bare velge hvilke du faktisk vil ta i bruk, eller om du vil gjøre små endringer.

Bedre for deg, enklere for utviklerne

Klikk for større versjon. Et eksempel på at spillet bommer totalt på hva som er riktige innstillinger for deg. Her kunne vi ha satt alt på maksimale verdi uten noe problem, men spillet foreslår det motsatte.

Poenget med et program som dette er ganske enkelt å gjøre ting enkelt og mye bedre for deg, og langt bedre for spillutviklerne.

Det blir bedre for deg fordi spillutviklerne veldig ofte kjører innstillingene langt ned for å være helt sikker på at du får en god bildeflyt. Konsekvensen av dette er imidlertid at du får horribel grafikk.

Det blir også langt bedre for spillutviklere. Nå slipper de å tenke på så mange ulike kombinasjoner av maskinvare, ettersom Nvidia tar seg av testingen. Dermed blir det mer likt å programmere spill for PC-er som for konsoller, som slipper å tenke på ulik maskinvare.

Hele poenget med GeForce Experience er å bevege PC-bransjen i en ny retning, og gjøre PC like enkelt som konsoll.

GeForce Experience støtter naturlig nok kun Nvidias skjermkort og skal komme som en beta nærmere sommeren. Når den endelige versjonen er på plass er foreløpig ikke kjent.

Flere år med utvikling

For to år siden, som en del av GeForce GTX 480-lanseringen, satt jeg i et møterom i London sammen med snaut 20 andre teknologijournalister. På talerstolen stod Nvidias Tom Petersen, teknisk markedsføringsjef i selskapet.

I et forsøk på å få litt fokus på hvor ufattelig mye jobb en skjermkortprodusent som dem selv legger ned i den tilhørende programvaren, sammenlignet han konsollene med PC-plattformen. For de spillutviklerne er det «enkelt» å lage et spill til konsoll, det er bare én maskinvarekonfigurasjon det må støtte. På PC-plattformen er det flere titalls tusen.

Petersen la vekt på at Nvidia selv tester hver eneste en av disse konfigurasjonene. De gjør dette for å sørge for at spillet støtter så gode grafiske innstillinger som overhode mulig.

– Hvis dere allerede gjør denne jobben, hvorfor kan dere ikke da bare la deres egen driver fortelle spillet hvilke innstillinger det støtter? Så slipper brukeren gjøre dette, spør en av journalistene som var tilstede.

Petersen tenkte seg lenge om før han svarte med et smil om munnen.

– Vet du hva, det er en veldig god idé, og du skal ikke se bort i fra at «noen» vil gjøre det om ikke så alt for lenge.

Det er litt moro, for to år senere sitter vi her med en tjeneste som gjør akkurat dette – GeForce Experience.

(Kilde: PC Perspective)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen