En ny kinesisk aktør blir tilgjengelig på det norske markedet. Arrizo 5e blir den første bilen ut fra Chery.
En ny kinesisk aktør blir tilgjengelig på det norske markedet. Arrizo 5e blir den første bilen ut fra Chery. (Foto: RSA)

Nå blir denne kinesiske elbilen tilgjengelig i Norge

Snart kommer det kinesiske merket Chery til Norge, i form av elbilen Chery Arrizo 5e.

Det er den norske importøren og forhandleren RSA, som blant annet forhandler merkene Suzuki, fiat og Alfa Romeo i Norge, som starter import og salg av den kinesiske modellen. Det skriver Bilnytt

Den første båten med bilene har allerede forlatt Kina, og de 300 første ankommer Norge i oktober. Norge blir det eneste landet som kun skal selge elektriske Chery. 

Chery Arrizo 5e er 4,57 meter lang, 1,82 meter bred og snaut 1,5 meter høy. Det gjør den noen centimeter kortere og litt lavere, men bredere enn for eksempel en Toyota Prius. Akselavstanden er på 2,67 meter. 

54 kWh batteri 

Batteriet er på 54 kilowattimer, noe som skal gi en rekkevidde på 401 kilometer etter den gamle NEDC-standarden kineserne fortsetter å bruke. Forvent en god del mindre i praktisk bruk. Maksimal ladehastighet er heller ikke mer enn 50 kilowatt, som skal gi lading fra 30 til 80 prosent på rundt en halvtime. 

54 kWh batteri plasserer for øvrig Chery Arrizo 5e i landskapet til flere andre kommende elbiler som Opel Corsa-e, nye Renault Zoe og Peugeot e-208. Kineseren er imidlertid mer romslig enn alle disse. 

Bilen har en motor som yter 90 kilowatt (120 hestekrefter) og 276 Nm dreiemoment. Bagasjeplassen er oppgitt til 460 liter, som er relativt romslig. 

Til Bilnytt opplyser RSA at alle deres 11 forhandlere vil ta inn bilen, men at de søker flere forhandlere landet rundt. Et eget norsk delelager vil også bli etablert. 

Størrelsen og formen på Arrizo 5e plasserer den litt i en egen klasse i elbilsegmentet. Foto: RSA

Under 300.000 

Og prisen? Den starter på 299.900 kroner. 

– For den prisen får du den høyeste spesifikasjonen som finnes på Arrizo 5e. Du får blant annet skinnseter, soltak, alufelger og moderne batteriteknologi, sier Chery-ansvarlig Espen Kristoffersen hos RSA til Tek.no. 

Bilen har batterivarmer, men ikke varmepumpe. Du får foreløpig heller ikke det ansiktsløftede interiøret som ble vist frem på bilmessen i Shanghai tidligere i år. Det vil ikke komme før neste år, opplyser RSA. 

Slik er førermiljøet i Arrizo 5e. Chery har også vist en oppgradert variant av interiøret, men denne vil ikke bli tilgjengelig før neste år. Foto: Chery

De ser på Chery som et solid valg. Den kinesiske produsenten laget 90.000 elbiler i fjor, i tillegg til sine øvrige modeller. 

– Det finnes mange kinesiske elbilprodusenter som lager fine biler, men risikoen er at de aldri kommer i produksjon. Vi må sørge for kontinuitet i ettermarkedet i 30-40 år, og skal behandle Chery akkurat som vi gjør våre andre bilmerker. Om forhandleren bestiller en del før klokka tre, leverer vi den i løpet av natta, klar til neste dag, sier Kristoffersen. 

De første kundebilene vil være klar til utlevering i månedsskiftet oktober-november, opplyser RSA. Chery har også varslet flere elektriske modeller, blant annet en SUV med samme motor som Arrizo 5e og etter hvert en større firhjulsdrevet SUV. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen