Denne skjermdumpen viser hvordan øverste del av de sponsede søkeresultatene kan se ut. (Bilde: @SynrgyHQ)

Nå begynner Google med digre annonser på forsiden

Eksperimenterer med det de «aldri» skulle gjøre.

Langt tilbake i tid, i gode gamle 2005, var Google allerede en gigant på Internett. Selskapet, med sitt slagord om å ikke drive med ondskap, var kjent for sine gode arbeidsvilkår, positive sosiale profil, og at de holdt løftene sine.

Marissa Mayer sluttet på dagen som Google-direktør i 2012. Det var syv år etter at hun lovet at selskapet aldri ville drive med bannerannonser på søkesiden.
Marissa Mayer sluttet på dagen som Google-direktør i 2012. Det var syv år etter at hun lovet at selskapet aldri ville drive med bannerannonser.Foto: Google

Det var Marissa Meyer, nåværende Yahoo-sjef og den gang en av Googles direktører, som i et blogginnlegg (ekstern lenke) lovet at selskapet aldri noensinne ville ha reklame på sin startside eller på søkeresultat-siden.

Ordlyden var ikke vanskelig å misforstå. «Det kommer ikke bannerannonser til Googles hjemmeside eller søkeresultater. Det kommer ikke til å være noen sprø, prangende, grafiske greier som flyr rundt og popper opp over hele Google-siden. Noensinne.»

Mayer sluttet imidlertid i fjor, for å overta ansvaret for konkurrenten Yahoo – og nå virker det som om resten av Google har glemt dette løftet, som hun altså ga på vegne av hele selskapet

– Bare en test

Det var på Twitterkontoen @SynrgyHQ skjermdumpen i denne saken først ble lagt ut, og det tok ikke lang tid før Internett formelig kokte med omtale av løftebruddet. En talsperson for Google bekreftet overfor Searchengineland at resultatene skulle se slik ut, og fortalte at det hele var «et lite eksperiment» for det amerikanske markedet.

Det er langt ned til de ekte resultatene.
Det er langt ned til de ekte resultatene.Foto: @SynrgyHQ

Totalt er det 30 utvalgte annonsører, deriblant altså Southwest Airlines, som deltar i «eksperimentet». Det som skjer i praksis er at hvis du søker på en bestemt frase; i disse tilfellene bedriftenes navn, vil søkeresultatene du mottar bli dyttet milevis nedover skjermen.

Dette er ikke helt ulikt hvordan Google og andre søkemotorer fungerer med verktøylinjer som Ask Toolbar installert, med det unntak at banneren på toppen i alle fall ikke utgir seg for å være organiske søketreff.

Hvorvidt dette er noe som kommer til å spre seg til Europa også er ikke bekreftet i skrivende stund. Inntil videre vil ikke selskapet uttale annet enn at det altså er et eksperiment av begrenset omfang, så da er det bare å vente og se.

Her er et alternativ til Google, som heller ikke sporer deg:
«Andungen» som gjør deg anonym har sprengt alle rekorder »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen